۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

سوریه؛ هیلاری کلینتون: درخواست کمک ترکیه از ناتو


به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که ترکیه قصد دارد از ناتو برای حفاظت از مرزهای خود با سوریه، درخواست کمک کند.

هیلاری کلینتون این سخنان را پنج شنبه شب در نشستی در پاریس که با حضور شماری از وزیران خارجه کشورهای غربی و عربی و بمنظور بررسی اوضاع سوریه تشکیل شده بود، بیان کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت، ترکیه قصد دارد رسما از ناتو بخواهد که بمباران اخیر مناطق مرزی این کشور توسط رژیم سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

ترکیه عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) است و نخست وزیر این کشور هفته گذشته گفته بود که آنکارا می تواند از ناتو برای حفاظت از مرزهای ترکیه با سوریه درخواست کمک کند.

رجب طیب اردوغان خطاب به رژیم بشار اسد گفته بود، صبرمان را لبریز نکنید وگرنه میدانیم چه کار کنیم.

در نشست امروز پاریس، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت، رژیم سوریه آتش بس را نقض کرده و چنانچه طرح کوفی عنان شکست بخورد، گزینه های دیگر را در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش رادیو فرانسه، وزیر خارجه این کشور همچنین با اشاره به حمایت مسکو از رژیم بشار اسد اظهار تاسف کرد که روسیه خود را در چشم اندازی محبوس کرده است که او را هر چه بیشتر، نه فقط در دنیای عرب، بلکه در میان جامعه بین المللی منزوی خواهد کرد.

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است، رژیم اسد به طرح کوفی عنان پایبند نیست.

به گزارش العربیه، بان کی مون گفته است، رژیم اسد به ناظران سازمان ملل اجازه ورود به استان حمص را نداده، لذا برای اجرای کامل آتش بس در این کشور، ارسال یک پیام روشن، قاطع و رسمی از سوی شورای امنیت به دمشق ضروری است.


تشبیه بشار اسد به قذافی

رئیس جمهور فرانسه امروز در اظهاراتی شدیداللحن، بشار اسد را یک دروغگو خواند و او را به قذافی تشبیه کرد.

نیکلاس سرکوزی که در یک مصاحبه رادیويی صحبت می کرد، گفت، بشار اسد دروغ می گوید، او بدنبال راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران کشورش نیست. 

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به آتشباری سنگین ارتش رژیم سوریه بسوی مناطق مسکونی شهر حمص افزود، همانطور که قذافی می خواست شهر بنغازی را از نقشه لیبی حذف کند، بشار اسد نیز درصدد حذف شهر حمص از نقشه سوریه است.