۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

نقض آتش بس و ادامه کشتار مردم در سوریه

به گزارش کميته های هماهنگی انقلاب سوريه، روز گذشته در اولين روز حضور ناظران سازمان ملل در این کشور، نيروهای حکومتی بيش از پنجاه تن از مردم سوريه را به قتل رساندند. بيشتر کشته شدگان در شهرهای حمص، حما و ا دلب بر اثر گلوله باران وحشيانه جان خود را از دست دادند.

گزارشها حاکی است، که روز گذشته نيروهای رژيم سوريه همچنين از هليکوپتر برای کوبيدن مناطق مختلف ادلب استفاده کرده اند.

روز گذشته همزمان با ورود ناظران بين المللی شهرها و مناطق مختلف سوريه، شاهد تظاهرات مردم با شعار سرنگونی رژيم بشار اسد بود. 

در شهرک اللّطامنه در استان حما کراسم تشييع جنازه يکی از زنانی که در اثر هجوم نيروهای بشار اسد به قتل رسيده بود، به تظاهرات بزرگی عليه رژيم سوریه تبديل شد. 

شهر دوما نيز يکی از نقاطی بود که در آن تظاهرات برگزار شد. 


بیانیه مخالفان رژیم سوریه

از سوی دیگر "کمیته‌ی هماهنگی ملی سوریه" از گروه‌های مخالف دولت این کشور، طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از اعزام ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، دولت سوریه و همچنین روسیه و چین را به "کارشکنی" در کار ناظران سازمان ملل متهم کرده است.

به گزارش رادیو آلمان، اعضای این کمیته در این بیانیه بر خواست‌های پیشین خود از جمله مسلح کردن نیروهای مخالف رژیم و برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تاکید کرده‌اند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی از ملاقات تعدادی از اعضای کمیته هماهنگی ملی سوریه با مقامات وزارت خارجه روسیه دارد. حسن عبدالعظیم از اعضای این کمیته، گفت‌و‌گو با دیپلمات‌های روسی را "مثبت و تاثیرگذار" ارزیابی کرد.

روسیه و چین پیش از قطعنامه اخیر سازمان ملل در مورد سوریه که تصویب آن راه اعزام ناظران بین‌المللی به سوریه را هموار کرد، تصویب دو قطعنامه علیه رژیم بشار اسد را وتو کرده بودند. اما هر دو کشور با طرح پیشنهادی صلح کوفی عنان موافقت کردند. این طرح قرار است زمینه گفت‌و‌گو میان دولت سوریه و نیروهای مخالف رژیم اسد را فراهم سازد.