۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

عنان: اوضاع سوریه غم انگیز و غیرقابل قبول است


رادیو فرانسه: کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در خصوص بحران در سوریه، روز چهارشنبه ٢۵ آوریل، با اشاره به افزایش خشونتها در سوریه به رغم حضور اولین گروه از کلاه آبی ها در این کشور، اوضاع سوریه را "غم انگیز و شکننده" توصیف کرد.

کوفی عنان که که از طریق "ویدئو کنفرانس " با اعضای شورای امینت سخن می گفت که وی نسبت به اوضاع در شهرهائی که ناظران سازمان ملل در آنها حضور ندارند به شدت نگران است و متذکر شد که اوضاع در سوریه "غیرقابل قبول" است.

آقای عنان از دولت سوریه خواست تا به تعهدات خود  به جامعه بین المللی پایبند باشد و نسبت به اجرای کامل آتش بس در این کشور عمل نماید.

کوفی عنان در عین حال گفت در شهر حمص که "گروه کوچکی از ناظران سازمان ملل" وارد شده اند، "شاهد کاهش چشمگیر" خشونتهای نیروهای دولتی سوریه بوده ایم.

فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب خواستار آن شد تا شورای امنیت سازمان ملل متحد "هر چه سریعتر" ٣۰۰ ناظر این سازمان را به سوریه اعزام دارد تا از این راه بتوان تصویر صحیحی از آنچه که در این مناطق می گذرد به دست آورد. 

آقای عنان حضور ناظران کلاه آبی در سوریه را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد.

آقای عنان در عین حال از نامه ای از سوی مقامات سوریه که روز ٢۱ آوریل به دست وی رسیده است، خبر داد و گفت که در این نامه مقامات سوریه اعلام کرده اند که تمامی نیروها و سلاحهای سنگین خود را از شهرهای سوریه خارج ساخته اند.

کوفی عنان از مقامات سوریه خواست تا در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه دهند.

سوزان رایس، نماینده ایالات متحده آمریکا نیز ضمن اعتراض به عدم پایبندی رژیم سوریه به اجرای کامل آتش بس، گفت شورای امنیت برای پاسخ به نقض آشکار آتش بس همه گزینه ها را بررسی خواهد کرد.