۱۳۹۱ خرداد ۱۰, چهارشنبه

زمينی كه قرار بود پاركينگ شود، برج 27 طبقه شد


رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران، يكي از تخلفات بزرگ ساخت و ساز در پايتخت را فاش كرد.

به گزارش جوان آنلاین، صدور مجوز‌هاي غير منطبق يا دور زدن اين مجوز‌ها با تغيير كاربري آنها يكي از تخلفاتي است كه از سال‌ها پيش در پايتخت رخ مي‌دهد، اما يكي از اهداف طرح تفصيلي پايتخت كه چندي پيش رونمايي شد، مقابله با اين دست تخلفات است. 

در تازه‌ترين اخبار از تخلف مجوز‌هاي غير‌منطبق، روز گذشته رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران ضمن انتقاد از عملكرد شهرداري منطقه ۳ در خصوص مجوز ساخت برج ۲۷ طبقه تجاري اداري در بلوار آفريقا، خواستار ابطال پروانه ساختماني اين پروژه شد و تخلفات جديدي را فاش كرد. حمزه شكيب در چهارصد و شصت و پنجمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران تذكر خود را با گفتن اين جمله آغاز كرد كه ما دستمان به جايي نمي‌رسد و اين گزارش را حداقل براي اطلاع مردم ارائه مي‌كنيم. او گفت: اين زمين قرار بود پاركينگ ۱۰ طبقه شود، اما مجوز برج تجاري ۲۷ طبقه گرفت. 

وي تصريح كرد: قطعه زميني در خيابان آفريقا به وسعت هزار و ۸۰۰ متر در پهنه M۱۱۳ قرار دارد كه بر‌اساس ضوابط طرح تفصيلي طبقات مجاز اين ملك هفت طبقه است كه با سطح اشغال ۸۰ درصد در همكف و ۵۰ درصد در طبقات يك تا شش پيش بيني شده است. 

اين ملك هم اكنون به عنوان كارگاه تونل نيايش مورد استفاده قرار گرفته است و چندي پيش مالك تقاضاي احداث پاركينگ طبقاتي در ملك خود را مطرح مي‌كند و به اين ترتيب مجوز ساخت چهار طبقه زير زمين به عنوان انبار تجاري و طبقات تجاري و ۱۰ طبقه روي سطح به عنوان پاركينگ در شورا تصويب مي‌شود. شكيب افزود: در ۲۴ مرداد سال ۸۹ مالك نقشه‌هاي ساخت اين پاركينگ ۱۰ طبقه را در ارتفاع ۵۲ متر ارائه مي‌كند، اما شهرداري تأكيد داشته كه ضرورتي براي رعايت ارتفاع پنج متري در هر طبقه وجود ندارد و از مالك مي‌خواهد كه نقشه‌هاي خود را اصلاح كند و در قالب ارتفاع ۳۲ متري اين پاركينگ طبقاتي را طراحي كند. 

بعد از اين تاريخ مالك درخواست مجتمع تجاري اداري را مطرح مي‌كند و اين در حالي بود كه برابر طرح قبلي ملاك عمل اين پهنه مسكوني بوده و بر اساس طرح تفصيلي جديد نيز مالك تنها حق ساخت هفت طبقه در ملك خود را دارد. 

رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: مالك درخواست اضافه كردن ۷۰۰ متر زمين ديگر به مساحت ملك خود را نيز مطرح كرده است و بدون توجه به شرايط منطقه و بلوار آفريقا و اينكه در سوابق پيگيري‌هاي مربوط به اين ملك قرار بود تبديل به پاركينگ شود، كميسيون ماده ۵ نه تنها با درخواست مجدد مالك براي ساخت مجتمع تجاري اداري مسكوني ۲۵ طبقه موافقت مي‌كند، بلكه حتي مجوز دو طبقه اضافه‌تر را نيز صادر مي‌كند و طبقات مسكوني را هم حذف و به اداري تبديل مي‌كند. 

حمله كاشاني به شكيب 
اما حبيب كاشاني، ديگر عضو شورا با انتقاد از اينكه تذكر شكيب در دستور جلسه نبوده است، افزود: اگر قرار است مواردي مشابه اين موضوع مطرح شود، بهتر است معاون مربوطه در جلسه حاضر باشد تا زمينه يك بحث دو سويه فراهم شود. 

دانشجو حامي شكيب 
بلافاصله خسرو دانشجو سخنگوي شورا به حمايت از شكيب برخاست و گفت: شهرداري در شهر زحمات بسياري متحمل مي‌شود، اما گاهي برخي تصميمات صرفاً با انگيزه كسب درآمد اتخاذ مي‌شود و همه اقدامات گذشته را زير سؤال مي‌برد! 

او تصريح كرد: برخي اعضاي كميسيون ماده ۵ در حوزه شهرسازي تخصص آكادميك و علمي ندارند. 

بيادي: دانه درشت يا كوچك، جلويشان را مي‌گيريم 
حسن بيادي ديگر عضو شورا هم با انتقاد از كميسيون ماده ۵ به خبرنگار اجتماعي «جوان» گفت: دانه درشت يا كوچك فرقي ندارد و هركسي كه باشد ما جلويش را مي‌گيريم و طرح تفصيلي نبايد به راحتي دستكاري شود. وي تأكيد كرد: بررسي و تأييد را قانونگذار برعهده اعضا شورا گذاشته است و در كميسيون ماده ۵ بايد استثناها بررسي شود، اما متأسفانه هم اكنون مثل اينكه اين استثناها تبديل به يك قاعده شده است!