۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

تورم 80 درصدی؟


روزنامه مردمسالاری: محمود احمدي‌نژاد اواخر هفته گذشته در مشهد اعلام کرد: اخلال در بازار ارز، سکه و طلا يک پروژه توطئه‌آميز بوده و دولت نتوانست به موقع با اطلاعات کامل و برخورد مناسب عناصر اطلاعاتي با آن برخورد کند و عناصر اطلاعاتي درگير پروژه هاي کاذب بودند. احمدي‌نژاد همچنين با تاكيد بر اينكه امروز دولت به شرايط بازار و اين توطئه مسلط شده است» اظهار كرد: «دولت با تمام توان در تلاش است كه اين توطئه را خنثي كند و به لطف خدا دولت به پشتوانه ملت خواهد رفت و شرايط بازار را به قبل از اين توطئه باز خواهد گرداند.» به راستي نقش عوامل توطئه گر در موضوع اخلال در بازار ارز و سکه چقدر بوده است؟ تا چه ميزان راهکارهاي علمي و تخصصي و يا برخوردهاي امنيتي و اطلاعاتي مي‌تواند راهگشاي نظام اقتصادي کشور باشد؟ دکتر مهدي تقوي استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با فرارو معتقد است که اگر من اکنون به عنوان يک اقتصاددان عنوان کنم اگر فاز دوم هدفمندي اجرا شود تورم بيشتر خواهد شد، بايد با من برخورد امنيتي شود؟ من معتقد بودم طرح هدفمندکردن يارانه‌ها مشکل ايجاد مي‌کند و نرخ تورم را بالا مي‌برد که اکنون من احساس مي‌کنم نرخ تورم 40 درصد است و اگر فاز دوم اين طرح اجرا شود نرخ تورم به 80 درصد خواهد رسيد.تقوي درباره علل التهاب بازار ارز و سکه در چند ماه پيش گفت: مساله بازار ارز و سکه که چند ماه پيش روي داد توطئه نبود. وقتي نرخ بهره بانکي پايين است و شاخص هاي بورس هم در حال سقوط باشد و قيمت ملک و ساختمان هم پايين باشد، شما اگر پس انداز داشته باشيد کجا سرمايه گذاري مي‌کنيد؟ مي‌رويد ارز مي‌خريد. بنابراين مردم براي حفظ دارايي خود به بازار ارز و طلا هجوم آوردند. مردم مي‌خواستند پس اندازهاي خود را حفظ کنند و از نظر اقتصادي اين کار يک رفتار عقلايي است.اين استاد دانشگاه در پايان تاکيد کرد:اگر مردم گمان کنند که قدرت خريد آنها پايين خواهد آمد سرمايه خود را جايي مي‌برند که قدرت خريدشان حفظ شود و اين يک رفتار عقلايي است. اکنون هم قرار است با اجراي فاز دوم هدفمندي قيمت بنزين، گاز و... افزايش پيدا کند در چنين حالتي پيش بيني مردم اين است که تورم بالا خواهد رفت و اگر مردم کاري کنند که قدرت خريد خود را حفظ کنند يک رفتار عقلايي انجام داده‌اند و اين کار توطئه نيست.