۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

مذاکرات اتمی وین و بغداد؛ هشدار کارشناسان

برخی از کارشناسان هسته ای اعلام کردند که گفتگوهای آژانس بين المللی انرژی اتمی با رژيم تهران که قرار است فردا برگزار شود، آزمايشی برای اين رژيم قبل از مذاکرات هسته ای بغداد است. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از برونو ترترايس از مقامات ارشد بنياد تحقيقات استراتژيک پاريس، نوشت، گفتگوهايی که در وين در پشت درهای بسته طی روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود آزمايش خوبی برای رژيم تهران خواهد بود که نيات خود را در تماميت موضوع اتمی نشان دهد. 

مارک فيتزپاتريک از مؤسسه تحقيقات استراتژيک لندن نیز در اين باره گفت، کشورهای بزرگ جهان اين گفتگوها را از نزديک زير نظر دارند تا ببينند آيا نشانه ای از تغيير موضع رژيم تهران مشاهده می شود يا خير.

این کارشناس هسته ای هشدار داد، چنانچه رژیم تهران بخواهد از همکاری با آژانس انرژی اتمی بعنوان يک عامل چانه زنی استفاده کند، پيشاپيش مذاکرات بغداد را به شروع بدی می کشاند.

از سوی دیگر ديويد آلبرايت از مؤسسه علوم و امنيت بين المللی و اولی هاينونن بازرس سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی طی اطلاعيه مشترکی هشدار دادند که اگر رژيم تهران در مورد ابعاد نظامی فعاليتهای اتمی اش شفافيت نشان ندهد، با اين خطر مواجه می شود که مذاکرات با شش قدرت جهانی ناکام مانده و حمله نظامی بسيار محتمل گردد.