۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۹, جمعه

گفتگوهای بغداد؛ ارزیابی مهم دیپلمات کارکشته آمریکايی


کريستوفر هيل، معاون سابق وزارت خارجه آمريکا و مسئول هیئت آمریکایی در گفتگوهای شش جانبه هسته ای با رژیم کره شمالی و سفیر آمریکا در عراق، یک دیپلمات کار کشته است که تا کنون با پردردسرترين مشکلات بين ‌المللى دست و پنجه نرم کرده است. 

وی در مورد مذاکرات هسته ای میان رژیم تهران و قدرتهای جهانی می گوید، نتایج مذاکرات استانبول و بغداد هرچه باشد، غیرقابل اعتماد است و چنین مذاکراتی معمولا با هدف خاصی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، کریستوفر هیل در مقاله ای که در سایت  "mareeq" منتشر شده، گفته است، هدف از چنين مذاکراتی اين است که طرف مورد سوءظن را از راهی که در پيش گرفته منصرف کنند و ايده های ديگری را به وی بقبولانند. اما در عين حال مذاکرات بايد ادامه داشته باشد تا اين که پيش از برداشتن گامهای بعدی به ويژه اقدام به حمله بگويند هر کاری که می شد انجام شود، انجام شده است. 

این دیپلمات ارشد آمريکايی گفت، تصمیم به اقدام نظامی نیاز به حمایت های جهانی زیادی دارد که می توان آن را در قالب اقدامات دیپلماتیک که ظاهری با حسن نیت دارند به دست آورد.

خبرگزاری حکومتی مهر در پایان گزارش خود نوشت، افشای اهداف واقعی غربی ها از مذاکرات هسته ای که گهگاه توسط برخی از تحلیلگران و مقامات سابق غربی صورت می گیرد بر لزوم هوشیاری هر چه بیشتر دستگاه های دیپلماسی و مذاکره کننده کشور تاکید می کند.