۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۹, جمعه

نگرانی از سقوط رژیمهای تهران و دمشق؛ روسیه تهدید کرد

به گزارش سایت حکومتی «تابناک»، «دیمیتری مدودیف»، نخست وزیر روسیه هشدار داده هرگونه اقدام نظامی علیه دولت های دارای حاکمیت، می تواند به یک جنگ منطقه ای هسته ای منجر شود.

خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت، مدودیف که در یک سخنرانی، پیش از برگزاری اجلاس گروه 8 سخن می گفت، اشاره کرده است: «در یک نقطه، چنین اقداماتی که به حاکمت ملی آسیب وارد می کند، ممکن است به یک جنگ منطقه ای تمام عیار تبدیل شود که حتی – با اینکه نمی خواهم کسی را بترسانم – با استفاده از سلاح هسته ای همراه خواهد بود».

مدودیف در این رابطه توضیح بیشتری ارائه نداده، اما تحلیل گران بر این باورند که اشاره مستقیم وی به تهدیدات موجود غرب علیه رژیمهای ایران و سوریه و مباحث مربوط به امکان استفاده از گزینه نظامی علیه این دو رژیم است.

این سخنان در حالی ابراز می شود که روز گذشته سفیر آمریکا در اسرائیل، از آماده بودن طرح حمله به ایران از سوی آمریکا، در صورت نتیجه بخش نبودن مذاکرات سخن گفت.

هرچند روسیه پیش از این بیان کرده که نسبت به محافظت از سوریه در صورت حمله به این کشور متعهد نیست، اما بدون شک این کشور حضور غرب در مناطق پیرامونی خود، به ویژه ایران و سوریه را تهدیدی نسبت به موجودیت خود و به مثابه برنامه ای از سوی غرب برای پیشروی گام به گام به سوی خود می بیند.

مقامات روسی پیش از این بارها نسبت به حمله احتمالی به ایران هشدار داده و این امر را تهدیدی علیه امنیت خود ارزیابی کرده اند.

در دکترین امنیت ملی روسیه آمده که تهدید مستقیم علیه امنیت این کشور، پاسخ هسته ای روسیه را به دنبال خواهد داشت.