۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

نصب سانتریفوژهای جدید در تأسیسات "فردو"


آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از نصب ۳۵۰ دستگاه سانتریفوژ جدید در ماه فوریه در تأسیسات زیرزمینی "فردو" در نزدیکی قم خبر داده است.

بر پایه گزارش قبلی آژانس، بهره برداری از نخستین سانتریفوژهای نصب شده در تأسیسات زیرزمینی "فردو" به ایران امکان داده بود تا توانائی خود برای تولید اورانیوم غنی شده ٢۰ درصدی را تا پایان سال ٢۰۱۱ میلادی به میزان سه برایر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بطور معمول هر مجموعه تولید شامل ۱٧٤ سانتریفوژ است، این درحالیست که برنامه غنی سازی اورانیوم ایران با غنای ٢۰ درصد دو برابر این خط تولید را دارا است و این کشور در مجموع دارای دو مجموعه و ٣٤٨ سانتریفوژ است.

بر پایه این گزارش این میزان سانتریفوژ نتایح قابل ملاحظه ای را برای ایران به همراه داشته است.

تاکنون یکی از این مجموعه ها در تأسیسات "نطنز"، یکی دیگر از تأسیسات زیرزمینی در ایران، در حال فعالیت است و دو مجموعه دیگر در "فردو" نصب شده اند.

یک دیپلمات ایرانی که نخواسته نامش فاش شود در همین ارتباط متذکر شده است که نصب سومین مجموعه سانتریفوژها در "فردو" به پایان رسیده است.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از نصب ۳۵۰ دستگاه سانتریفوژ جدید در ماه فوریه در تأسیسات زیرزمینی "فردو" در نزدیکی قم خبر داده است.

قرار است گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، فردا (جمعه)، بطور رسمی منتشر شود.