۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

مذاکرات اتمی؛ اشتون: اختلاف نظرهای عمده ای وجود دارد



به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، کنفرانس خبری کاترین اشتون و سعید جلیلی که قرار بود عصر امروز پس از دور دوم مذاکرات هسته ای برگزار شود، لغو شد.

دیپلماتهای نزدیک به مذاکرات بغداد گفتند، گفتگوهای فشرده دو روز اخیر به نتیجه نرسیده و در نتیجه کنفرانس خبری اشتون و جلیلی لغو شده است.

به گفته یک دیپلمات غربی، دو طرف مذاکره کننده در حال حاضر تلاش می کنند به توافقی برای ادامه گفتگوها دست یابند، که این نیز به نظر می رسد با دشواری پیش میرود.

در حالی که پیش تر یک دیپلمات غربی از توافق بر سر ادامه گفتگوها در هفته های آینده خبر داده بود، یک عضو هیئت نمایندگی رژیم تهران این خبر را تکذیب کرد و گفت، هیچ توافقی در این زمینه بدست نیامده است.

یک منبع دیپلماتیک غربی، دلیل به بن بست رسیدن مذاکرات را اصرار رژیم تهران بر به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم اعلام کرده است.

یک عضو هیئت نمایندگی رژیم تهران به خبرگزاری فرانسه گفته است که جمهوری اسلامی هرگز از فعالیت غنی سازی اورانیوم چشم پوشی نخواهد کرد.


آخرین گزارشها از بغداد حاکیست که قرار شده دور دیگری از مذاکرات هسته ای اینبار در مسکو برگزار شود.

به گفته کاترین اشتون، توافق شده که مذاکرات بعدی در روزهای 18 و 19 ماه ژوئن (کمتر از چهار هفته دیگر) در پایتخت روسیه برگزار گردد.

وی در جمع خبرنگاران گفت، علیرغم دو روز گفتگوهای فشرده در بغداد، هنوز اختلاف نظرهای عمده ای میان دو طرف وجود دارد.