۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

معاون احمدی نژاد: منافع عراق بر منافع ایران ارجح است



جـــرس: در پی اظهارات معاون اول محمود احمدی نژاد که منافع عراق را بر منافع ایران "ارجح" خوانده بود، معاون وزیر آموزش و پرورش عراق گفت که وعده ایران برای ساخت مدرسه ، تنها اظهارات "پروتکلی" (تشریفاتی) است.

همزمان، استفاده از کپی توافقنامه های ایران با عراق در انعقاد قرارداد با مقامهای لبنانی، باعث بحث و جدل هایی در کابینه این کشور شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه المدی چاپ بغداد، عدنان ابراهیم، معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وعده های ایران برای ساخت مدرسه در عراق ، چیزی خارج از اظهارات پروتکلی نیست.

فیان دخیل، عضو کمیسیون خدمات در پارلمان عراق هم گفت: آیا ایران در همه استان های عراق مدرسه خواهد ساخت یا اینکه این پروژه ها به استان های معینی محدود خواهند شد.

روزنامه المدی در گزارش خود می نویسد: چهار سال از وعده ایران برای ساخت مدرسه در عراق می گذرد ولی در این مدت حتی یک مدرسه هم ساخته نشد. ساخت این مدارس در مراسمی در سال ۲۰۰۸با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش عراق یعنی خضیر الخزاعی آغاز شد اما تنها به همان مراسم محدود شد.

وزیر وقت آموزش و پرورش عراق در همان مراسم گفته بود که ساخت دویست مدرسه در بغداد و استان های عراق با استفاده از شیوه های ساخت سریع ، حدود شش ماه طول خواهد کشید.

در واکنش به این اتفاقات، شماری از نمایندگان پارلمان عراق و عضو کمیسیون شفافیت و مقابله با فساد اداری مالی در پارلمان عراق گفته اند که شرکت پیمانکار این پروژه مدرسه سازی ، نتوانسته است موارد تعهد خود را به انجام برساند.

گفتنی است، محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس دولت ایران، چند روز پیش از این با اشاره به توافقات صورت گرفته در سفر اخیر نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایران، ضمن بیان اینکه "دویست واحد مسکونی و سه هزار باب مدرسه در عراق ساخته می‌شود"، گفته بود: "در بین اعضای دولت ایران هرگاه در خصوص عراق صحبتی به میان می‌آید مرجح بودن منافع این کشور نسبت به منافع خودمان تایید می‌شود."