۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۲, جمعه

صادرات نفت ایران به چهار کشور اروپايی دیگر قطع شد


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تشریح دلایل توقف صادرات نفت ایران به 4 کشور اروپایی جمهوری چک، بلژیک، آلمان و هلند، آخرین وضعیت فروش نفت به انی ایتالیا را تشریح کرد.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر درباره دلایل توقف صادرات نفت خام ایران به چهار کشور اروپایی جمهوری چک، بلژیک، آلمان و هلند، گفت: این چهار کشور اروپایی هیچگاه جز مشتریان دائمی نفت ایران نبودند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه صادرات نفت خام ایران به این کشورها همواره در قالب قراردادهای تک محموله انجام شده است، تصریح کرد: این کشورها هیچگاه جز مشتریان دائمی و سنتی ایران در اروپا نبوده اند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه فروش نفت به طور موردی به این کشورها انجام شده است، در خصوص آخرین وضعیت فروش نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا، توضیح داد: در حال حاضر مطابق با برنامه و توافق دو طرف فروش نفت خام ایران به این کشور اروپایی در حال انجام است.

قمصری از فروش روزانه حدود 20 هزار بشکه نفت خام به شرکت انی ایتالیا خبر داد و افزود: فروش نفت در قالب پرداخت برخی از مطالبات به این شرکت اروپایی در حال انجام است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین از صدور برخی از فرآورده‌های نفتی به شرکت استات اویل هیدروی نروژ خبر داد و یادآور شد: تاکنون وقفه‌ای در فروش فرآورده نفتی به این کشور اروپایی به وجود نیامده است.

احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت در تشریح شروط اصلی ایران برای فروش نفت به برخی از کشورهای اروپایی، گفته بود: امضای قراردادهای بلند مدت 3 تا 5 ساله، حذف هرگونه پیش شرط از قراردادهای فروش و پرداخت به موقع منابع مالی حاصل از فروش نفت از مهمترین شروط جدید ایران برای صادرات نفت است.

معاون وزیر نفت همچنین در خصوص شرایط فروش نفت به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی همچون توتال فرانسه، شل و BP انگلیس بیان کرد:ه بود اگر این شرکت‌ها خواستار خرید نفت خام از ایران باشند و تعهد دهند که نفت ایران را به فرانسه و انگلیس منتقل نکنند حاضر به امضای قراردادهای نفتی با آنها هستیم.