۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۲, سه‌شنبه

بحران اتمی و تحریمها؛ اظهارات مقامات اسرائیل و آمریکا

واشنگتن، 12 اردیبهشت، خبرگزاری «ریا نووستی»/ وزارت خارجه آمریکا گزارش رسانه ها در این زمینه را که گویا ایالات متحده در حال بررسی مساله دادن اجازه غنی سازی 5 درصدی اورانیوم به ایران  در شرایط معین است، تکذیب کرد.

روزنامه آمریکایی "لوس آنجلس تایمز" چند روز قبل با استناد به یک مقام معرفی نشده دولت آمریکا گزارش داده بود واشنگتن در حال بررسی امکان دادن اجازه غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد به ایران در صورتی است که تهران تمام محدودیت ها برای بازرسی بین المللی از تاسیسات هسته ای خود را رفع کرده و اجازه کنترل دایمی فعالیت آنها را بدهد.

"ویکتوریا نولند" سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری گفت:" من نمی دانم این خبر از کجا ناشی شده است. احتمالا از مقاله ناشیانه ای ناشی شده که من در تعطیلات آخر هفته دیدم...من می توانم بگویم که موضع ما تغییر نکرده و ما می خواهیم ایران تعهدات بین المللی خود را اجرا کرده و از جمله طوری که در چند قطعنامه سازمان ملل تقاضا شده،غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد.

ایران در ماه فوریه سال 2010 روند غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد را آغاز کرد. طوری که کارشناسان می گویند برای تهیه مهمات هسته ای غنی سازی حدود 90 درصدی اورانیوم ضرورت دارد.


تحریم‌ها کارایی لازم را ندارند

رادیو آلمان: ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کارایی لازم را ندارند. او روز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت / ۳۰ آوریل) در اورشلیم در برابر خبرنگاران گفت، ایران همچنان برای دستیابی به بمب اتمی می‌کوشد و به ساخت آن نزدیک شده است.

وزیر دفاع اسراییل در ارتباط با تحریم‌ها علیه ایران، ضمن تایید اینکه تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته و همین امر سبب بازگشت ایران به مذاکرات شده، گفت، به این اقدام ایران اطمینانی ندارد.

ایهود باراک در ادامه افزود، به‌همین دلیل باید همه گزینه‌ها و از جمله گزینه نظامی علیه ایران مطرح بمانند.

اسرائیل و آمریکا اعلام کرده‌اند، در صورت لزوم با توسل به اقدام نظامی، ایران را از دستیابی به بمب اتمی باز خواهند داشت.