۱۳۹۱ مهر ۱, شنبه

وال استريت ژورنال: آمريکا گروه ايرانی را از ليست تروريستی خارج می کند

به گفته مقامات ارشد دولت آمريکا در اقدامی که احتمالاً تهران را خشمگين کرده و گفتگوهای متوقف شده برنامه هسته يی ايران را پيچيده تر می کند، وزارت خارجه آمريکا تصميم گرفته است يک گروه ايرانی تبعيدی را از ليست سازمانهای تروريستی خود خارج کند. 
... ... . 
به گفته مقامات آمريکايی، هيلاری کلينتون، وزير خارجه اجازه خروج سازمان مجاهدين خلق ايران از ليست تروريستی وزارت خارجه را صادر و کنگره را روز جمعه در مورد قصد خود برای اتخاذ اين تصميم مطلع کرد. يک مقام ارشد آمريکايی که در مورد مباحث و سياستهای وزارت خارجه توجيه شده گفت ”به دليل تاريخچه سازمان مجاهدين خلق ايران اين کار ساده يی نبوده است“. مجاهدين خلق متعهد به سرنگونی رژيم ايران است و صدها تن از مقامات دولتی ايران را در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ کشته است. 

عليرضا مير يوسفی، يک سخنگوی هيأت ايرانی در ملل متحد در نيويورک روز جمعه گفت ”اين يک قدم اشتباه ديگر توسط دولت آمريکاست“. 
با وجود اين که سازمان مجاهدين خلق ايران در آمريکا ممنوعه بوده، حاميان اين سازمان در تلاشی برای لغو ليست گذاری اين گروه يک کارزار لابی بسيار گسترده را در واشينگتن طی دو سال گذشته به پيش برده اند. 

يک گروه گسترده از سياستمداران و سياستگذاران ارشد آمريکايی از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات در حمايت از سازمان مجاهدين خلق ايران سخنرانی کرده اند. در ميان آنها شهردار سابق نيويورک، رودی جوليانی، مشاور سابق دولت اوباما، ژنرال جيمز جونز و هوارد دين، رئيس سابق حزب دموکرات هستند. حاميان مجاهدين خلق ايران همچنين يک اقدام قانونی را در يک دادگاه فدرال آمريکا به منظور خروج اين گروه از ليست تروريستی به پيش بردند. يک قاضی فدرال به خانم کلينتون تا اول اکتبر فرصت داده بود تا تصميم بگيرد آيا مجاهدين خلق را لغو نامگذاری می کند يا نامگذاری آن را تمديد می کند. کلينتون گفته است اگر رهبران مجاهدين خلق ايران در تخليه کمپ اشرف همکاری کنند و تنش ميان آمريکا و عراق را تسکين دهند، نسبت به خارج کردن مجاهدين خلق از ليست نظر مثبتی خواهد داشت. اوايل اين هفته وزارت خارجه بر خروج باقيمانده اعضای مجاهدين خلق از اين کمپ نظارت کرد و صحنه برای اقدام خانم کلينتون در روز جمعه فراهم شد. 

... ... 
مقامات وزارت خارجه معتقدند که لغو ليست گذاری مجاهدين خلق ايران راهی خواهد شد تا خامنه ای واشينگتن را دشمن مردم ايران توصيف کند. ... . 
مقامات آمريکايی می گويند حفظ سازمان مجاهدين خلق ايران در ليست تروريستی به طور فزاينده يی سخت شده بود، زيرا عمده اقدامات تروريستی که اين گروه متهم به آنهاست مربوط به بيش از سه دهه پيش می شود 
لغو ليست گذاری به سازمان مجاهدين خلق ايران اجازه می دهد تا نقش فعالتری در جمع آوری پول و لابی کردن در داخل آمريکا داشته باشد. ... .. 

نمايندگان سازمان مجاهدين خلق ايران روز جمعه گفتند هنوز به طور رسمی از وزارت خارجه يا کنگره اطلاعيه رسمی دريافت نکرده اند، ولی افزودند که تصميم خانم کلينتون به کارزار آنها عليه تهران کمک خواهد کرد. 
شاهين قبادی گفت: ”لغو نامگذاری قدم اول برای اصلاح يک سياست گمراه شده و وخامت بار استمالت از فاشيسم مذهبی حاکم بر ايران است“.