۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

کاسه لیسان ولایت: رئیس جمهور مانند مجلس عمل کند



«در مقابل رفتار دیگری که در آن یازده روز با خانه نشینی و سرباز زدن از عمل به فرمان رهبری از رئیس جمهور سر زد ما از ایشان انتظار داریم مثل واکنش مجلس در مقابل نظر رهبری همواره تبعیت خود را از فرمان های رهبری اشاره‌های ایشان نشان بدهد.»

افکارنیوز: حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که سوال از رئیس جمهور جزو حقوق نمایندگان مجلس محسوب می‌شود، بیان داشت: این اجازه را قانون اساسی به نمایندگان مجلس داده و حتی فراتر از این، اگر ضرورت داشته باشد مساله در سطح بالاتر و در زمینه استیضاح رئیس جمهور می‌تواند مطرح شود که این هم از تکالیف نمایندگان در شرایط و زمان خاص خودش است.

به گزارش افکار وی افزود: وقتی سئوال از رئیس جمهور مطرح بود اهرم‌های خنثی کننده و باز دارنده در طول این مدت از خارج مجلس به کار گرفته شد. فشارهای زیادی از بیرون مجلس به نمایندگان سوال کننده وارد شد که سوال خودشان را پس بگیرند و نمایندگان هم روی موضع خود پافشاری کردند چرا که این موضوع هم حق آن‌ها بود.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری هم تا این مرحله از کار را بدین صورت تعبیر کردند که شجاعانه اقدام شده است و ایشان کار نمایندگان را تایید کردند، از سوی دیگر وقتی رئیس جمهور اعلام کرد که آمادگی پاسخ دادن به سوالات را دارد و بنا ندارد مسائلی مطرح کند که موجب تشنج در جامعه شود، مقام معظم رهبری به مصلحت دانستند که در همین مقطع طرح سوال متوقف شود.

مصباحی مقدم در ادامه تصریح کرد: پیش از این خبرهایی داده می‌شد که رهبری مخالف طرح سوال هستند، استفسار شد که رهبری مخالفت نکردند. معلوم می‌شود که رهبری لازم نمی‌دانستند اشاره‌ای کنند که کسانی سوالشان را پس بگیرند ولی اکنون که ایشان می‌گویند متوقف شود و مصلحت نیست، سوال کنندگان امضای خود را بلافاصله پس گرفتند که این نشان می‌دهد نمایندگان ولایت پذیر هستند.

وی با بیان اینکه پس گرفتن تمام امضاها نشان از ولایت پذیری مجلس نشینان دارد، اظهار داشت: رئیس مجلس هم اطلاعیه داد و تبعیت خودش را از فرامین رهبری اعلام کرد، این اتفاقا خیلی عالی است. این موضوع هم نشان می دهد که مجلس ما، یک مجلس قانون‌مند، آزاد و کاملا دمکراتیک است و نمایندگان از ناحیه حاکمیت تحت فشار نیستند و از حقوقشان به طور کامل استفاده می‌کنند و هم آنجایی که رهبری اسلام به عنوان ولی فقیه مصلحت می‌دانند که باید کاری متوقف شود، فورا اطاعت می‌کنند و تانی و تعمل ندارند؛ بلکه تبعیت خود را از این دستور نشان می دهند.

عضو شاخص کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اتفاقا خشم دشمنان ما را این موضوع بر می‌انگیزد، این که یک نوع دموکراسی تحت ولایت فقیه است، دموکراسی است که هم مردم و هم نمایندگانشان حقوقشان را استفاده می‌کنند و تا آخر هم می‌ایستند و تحت فشارها از جوانب مختلف قرار نمی‌گیرند اما وقتی که می‌بینند رهبری مصلحت نظام را در توقف آن کار دانسته است، بدون چون و چرا متوقف می‌کنند.

"در ضمن این نشان همبستگی میان ملت و میان قوا خواهد بود. تصور می کنم ملاقاتی که نمایندگان مجلس با رئیس جمهور داشتند و پاسخی که رئیس جمهور داد و نشان تبعیت پذیری ایشان از قانون بود موجب شد که رهبری چنین رهنمودی بدهند. البته چنین موضعی از ناحیه رئیس جمهور کاملا عاقلانه بود که ایشان اعلام کرد که به سوالات پاسخ می‌دهد و همین رفتار هم پاداش لازم داشت. در مقابل رفتار دیگری که در آن یازده روز با خانه نشینی و سرباز زدن از عمل به فرمان رهبری از رئیس جمهور سر زد ما از ایشان انتظار داریم مثل واکنش مجلس در مقابل نظر رهبری همواره تبعیت خود را از فرمان های رهبری و اشاره‌های ایشان نشان بدهد.