۱۳۹۱ دی ۱, جمعه

زمزمه مسکو برای خالی کردن پشت بشار اسد

به گزارش رادیو فرانسه، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفته است که او بیشتر نگران سرنوشت سوریه است تا سرنوشت بشار اسد.

رییس جمهوری روسیه که این سخنان را در جریان یک کنفرانس خبری سالانه ایراد می کرد، گفت : "ما نگران سرنوشت رژیم اسد نیسیتم. ما اتفاقات سوریه را می فهمیم. ما نگران چیز دیگری هستیم و آن عبارت از این است که چه اتفاقی بعد از سقوط رژیم بشار اسد روی خواهد داد."

ولادیمیر پوتین تأکید کرد که مسکو مایل نیست که مخالفان بشار اسد بعد از به قدرت رسیدن به سرکوب مقامات کنونی سوریه مبادرت کنند و اساساً مسکو مایل نیست که جنگ و منازعه تا بی نهایت در سوریه ادامه یابد.

سخنان بی سابقۀ رییس جمهوری روسیه در قبال رژیم دمشق نوعاً گویای سرانجام محتوم بشار اسد است که به گفتۀ مخالفانش چیز زیادی به عمر رژیمش باقی نمانده است.

هفتۀ گذشته، میکائیل باگدانوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه و فرستادۀ ویژه این کشور در امور خاورمیانه گفته بود : باید واقع بین بود و دید که بشار اسد در حال از دست دادن کنترل خود بر کشور است و سقوط رژیم او توسط مخالفان غیرمحتمل نیست.

جرج صبرا، رهبر شورای ملی سوریه، که از گرایش های عمدۀ مخالفان رژیم بشار اسد به شمار می رود، در این باره گفت، مسکو در حال فاصله گرفتن از رژیم دمشق و نزدیک شدن به مخالفان آن است و در صورت ارسال اسلحه به مخالفان بشار اسد اثری از رژیم او در هفته های آینده باقی نخواهد ماند.