۱۳۹۱ دی ۱, جمعه

نسرین ستوده، نامزد دکترای افتخاری از دانشگاه یورک کانادا

کمیته گزارشگران حقوق بشر : نسرین ستوده، وکیل دعاوی برجسته و زندانی سیاسی ایرانی نامزد دکترای افتخاری در رشته حقوق از دانشگاه یورک کانادا شد.
تعدادی از استادان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه یورک با حمایت از نامزدیِ این حقوقدان شجاع، از کمیته سنای دانشگاه و رئیس دانشگاه خواسته اند که دکترای افتخاریِ حقوق سال تحصیلی جاری را به نسرین ستوده اهدا کنند.
در بیانیهِ رسمی نامزدی از جمله آمده است: خانم نسرین ستوده وکیل مدافع سرشناس ایرانی و فعال حقوق زنان است که به خاطر دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر، در یک دادگاه مذهبی به اتهام واهیِ توطئه بر علیه امنیت ملی به زندان افتاده است.
نسرین ستوده در اعتراض به شرایط زندان و محدودیت های ملاقات با فرزندان و همسر خود چندین بار به اعتصاب غذا دست زده. آخرین اعتصاب غذای وی که نزدیک به پنجاه روز طول کشید و سلامت اش را سخت به خطر انداخت، سرانجام مقامات جمهوری اسلامی را به عقب نشینی واداشت و محدودیت های تحمیلی به خانواده اش، از جمله حق مسافرت دختر و همسرش، را لغو کردند.
در بیانیهِ نامزدی، ضمن اشاره به اعتراضات جهانی در حمایت از خانم ستوده و نیز اعطای جوائز معتبر بین المللی به ایشان، از جمله جایزه ساخاروف و جایزه آزادی ‘پنِ’ امریکا، اشاره شده که اعطای دکترای افتخاری از سوی یک دانشگاه معتبر جهانی به خانم ستوده، قدردانی از شهامت و استحکامِ شخصیتِ فردی است که در سخت ترین شرایط به دفاع از حقوق بشر و آزادیِ های سیاسی پرداخته است. به علاوه تاکید شده که اعطای این جایزه از سوی دانشگاه یورک به خانم ستوده بیانگر باور و تعهد این دانشگاه به عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق بشر و مقابله با نقض این حقوق در هر گوشه جهان، و نشان دهنده ی آگاهی جهانیِ این دانشگاه خواهد بود.
در نامه های پشتیبانیِ استادان، دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه، ضمن حمایت از بیانیه رسمیِ نامزدی دکترای افتخاری نسرین ستوده، بر ضرورت و اهمیت اعطای دکترای افتخاریِ حقوق به ایشان تاکید شده است.