۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

سنای آمریکا: کمک به مردم ایران برای سرنگونی رژیم

اکثریت سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب حاکم در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته‌اند فشارها را بر رژیم تهران افزایش دهد و از جمله تحریم‌های شدیدتری وضع کند و یک ائتلاف نظامی برای حمله احتمالی به جمهوری اسلامی شکل دهد.

به گزارش رادیو فردا، این نامه که با پیشنهاد و پیگیری رابرت مندنز، سناتور دموکرات، جوزف لیبرمن، سناتور مستقل، و کلی آیوت، سناتور جمهوری‌خواه تهیه شده، امضای ۷۳ سناتور از ۹۹ عضو فعلی سنای آمریکا را گرفته است.

سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب حاکم در نامه خود به باراک اوباما، به «اثر قابل‌توجه تحریم‌های فعلی» بر اقتصاد ایران اشاره کرده‌اند و در عین حال هشدار داده‌اند که رژیم تهران همچنان برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد و از جمله ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را از سال ۲۰۰۹ تاکنون پنج برابر افزایش داده است.

آنها این فعالیت رژیم ایران را «یک گام مهم به سمت تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصد» شمرده‌اند. در این نامه همچنین به تکمیل تاسیسات غنی‌سازی فردو و بیش از دو برابر شدن شمار سانتریفوژها در تابستان امسال اشاره کرده‌اند.

سناتورهای آمریکایی در این نامه از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند برای پیشگیری از دستیابی رژیم ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای، چهار گام بر دارد.

آنان برای گام اول نوشته‌اند زمان برای اعتمادسازی‌های محدود بین رژیم ایران و آمریکا سر آمده است.

به نوشته این سناتورها، رژیم ایران باید سریعا و کاملا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و از جمله تعلیق همه فعالیت‌های غنی‌سازی و بازیابی هسته‌ای را اجرا کند. رژیم تهران همچنین باید اجازه دهد همه اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد از ایران خارج شود.

سناتورهای آمریکایی همچنین نوشته‌اند درباره هر پیشنهادی که به حکومت ایران اجازه غنی‌سازی در هر شکلی را بدهد، بدبین هستند.

این ۷۳ سناتور آمریکایی در گام دوم از باراک اوباما خواسته‌اند تا زمانی که این محدودیت‌ها وضع نشده است، ایالات متحده آمریکا باید از «همه عناصر قدرت ملی» خود برای فشار آوردن بر رژیم ایران استفاده کند.

به نوشته این گروه از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه و مستقل، این فشارها باید شامل به کار گرفتن تهاجمی تحریم‌های فعلی و وضع تحریم‌های جدید و سخت‌تر و همچنین افزایش انزوای دیپلماتیک رژیم ایران از طریق تشویق کشورها به اخراج دیپلمات‌ها و بستن سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی همچون کانادا باشد.

در گام سوم سناتورها از اوباما خواسته‌اند در آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود،  صریح کند آماده اقدام نظامی علیه رژیم ایران «در صورت ادامه تلاش‌های این رژیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای» است.

آنها همچنین از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند با «متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه» همکاری کند تا به رژیم تهران نشان دهد که یک «ائتلاف چند جانبه توانمند و مورد اعتماد» وجود دارد که اگر اقتضا کند از یک حمله نظامی به جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

سناتورهای آمریکایی در گام چهارم خواستار آن شده‌اند که آمریکا «حمایتش از مردم ایران و جنبش حقوق بشر و دموکراسی در ایران» را گسترش دهد.

آنها نوشته‌اند برای آمریکا مهم است که «آشکارا و رسا در کنار مردم ایران بایستد و فارغ از وضعیت مذاکرات با حکومت ایران، از خواست آن مردم برای آزادی دفاع کند.»

این سناتورها نوشته‌اند که سرانجام جمهوری اسلامی به «تل خاکستر تاریخ» خواهد پیوست و به گفته آنها نه به خاطر فشار آمریکا بلکه به خواست مردم.