۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

کارگران نساجی مازندران با ۲۹ ماه بیکاری، محروم از...

 صندوق حمایتی وزارت کار با دریافت بودجه‌های قابل توجه از دولت هیچ اقدام حمایتی از کارگران بیکار نساجی مازندران كه بیش از ۲۹ ماه است حقوقی دریافت نكرده‌اند انجام نداده است.

دبیراجرایی خانه کارگر مازندران اعلام کرد: صندوق حمایتی وزارت کار، تعاون ورفاه اجتماعی هیچ اقدامی درجهت حمایت از کارگران بیکار كارخانه نساجی مازندران انجام نمی‌دهد.

نصرالله دریابیگی در این باره به ایلنا گفت: صندوق حمایتی وزارت کار با دریافت بودجه‌های قابل توجه از دولت هیچ اقدام حمایتی از کارگران بیکار نساجی مازندران كه بیش از ۲۹ ماه است حقوقی دریافت نكرده‌اند انجام نداده است.

او افزود: در شرایط سختی که بسیاری از واحد‌های تولیدی با وقوع بحران اقتصادی تعطیل شده و به تبع آن تعداد زیادی از کارگران  نیز بیکارشده‌اند، صندوق حمایتی وزارت کار در قبال بیکاری این جمعیت بیکار  که هیچ منبع درآمدی ندارند مسئولیتی نمی‌پذیرد.

این فعال کارگری در باره وظایف این صندوق در جهت حمایت از کارگران بیکار گفت: این صندوق طبق قانون نقش یک نهاد حمایتی را دارد و وزارت کار موظف به پرداخت مقرری به کارگرانی است كه کارفرمایان آن واحد‌ها قدرت پرداخت مطالبات کارگران خود را نداشته باشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مصاحبه اخیر رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص اینکه هیچ مشکلی در صنعت کشور وجود ندارد، اظهار داشت: صد‌ها واحد صنعتی در استان مازندران تعطیل شده یا در آستانه تعطیل شدن هستند. این مسئله‌ای است كه در مازندران به وضوح مشاهده می‌شود. طبق اخباری كه هر روز در رسانه‌ها درج می‌شود بحران صنایع در سایر استان‌ها نیز گریبان كارگران را گرفته است. حال رئیس جمهور با چه منطقی منكر وجود بحران در صنایع می‌شود؟

او اضافه کرد: بسیاری از این واحد‌ها علاوه بر اینکه کارگران خود را بیکار کرده‌اند توان پرداخت معوقات حقوقی کارگران خود را نیز ندارند از این رو صندوق حمایتی وزارت کار باید تمام توان حمایتی خود را برای حمایت از این قشر شریف كه در موقعیت ضعف قرار گرفته‌اند به كار گیرد. اما با انكار بحران صنایع به جز آنكه بلحاظ روانی باری بر دوش كارگران بیكار شده می‌گذارند، قدمی برای رفع این بحران برداشته نمی‌شود.

به گفته این فعال كارگری در مازندران، در این استان افزایش نرخ بیکاری و رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید كارگران شاغل کاملا نمایان است.

او ادامه داد: نمونه بارز کارگرانی که نیاز به چتر حمایت دولت دارند کارگران نساجی مازندران هستند که بعد ازگذشت ۲۹ ماه از بیکاری‌شان و دریافت نکردن حقوق، متحمل مشکلات زیادی شده‌اند، از این رو وزارت کار باید نسبت به این بی‌توجه‌اش پاسخگو باشد.

دبیر خانه کارگر مازندران خطاب به وزیر کار در این زمینه اضافه کرد: آقای وزیر! شما که خود مازندرانی بوده و به در و رنج کارگران نساجی آشنا هستید، چرا به فریاد این کارگران نمی‌رسید؟

او گفت: صندوق حمایتی که بودجه آن از در آمد‌های نفتی از سوی مجلس تخصیص یافته است وظیفه حمایت از این كارگران را دارد و هر نوع كوتاهی در این زمینه برای جامعه كارگری مازندران قابل پذیرش نیست.

دریابیگی تاکید کرد: کارگران از وعده‌ها و شعارها خسته شده‌اند و منتظر یك اقدام عینی از جانب دولتی هستند كه مدعی «عدالت‌گستری» بود.