۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

قيام ميليوني و سراسري عراق، تظاهرات در بغداد و 12 شهرديگر

http://www.ir-efshagari.com/plugins/content/jumultithumb/img.php?src=Li4vLi4vLi4vaW1hZ2VzL3N0b3JpZXMvQWtoYmFyLzkxLTEwLzEwLTQvMDIxMzY1NC5qcGcmYW1wO3c9MzAwJmFtcDtoPTI1MCZhbXA7cT0xMDA=قيام سراسري مردم عراق در روز جمعه عليه حكومت نوري مالكي؛ تحت عنوان ”عراقنا واحد” در بغداد و در 12شهر ديگر برگزار شد.

در  بغداد در مناطق تاجي، ابوغريب و اعظميه. در استان انبار شهرهاي رمادي و فلوجه، در استان صلاح الدين  شهرهاي سامراء و تكريت، در استان نينوا؛ شهرهاي موصل و قياره؛  در استان ديالي شهرهاي بلدروز،  بعقوبه و جلولا و در استان كركوك شهرحُوِيْجِه شاهد تظاهرات و خيزش بزرگ مردم عراق عليه ما لكي بود.
در تظاهرات امروز عشاير الانبار بر ايستادگي خود تا سرنگوني مالكي تاكيد كردند.
تلويزيون هاي الجزيره ، الرافدين، تغيير، بغداد و الشرقيه به طور مستقيم قيام سراسري مردم عراق را پخش كردند. به رغم اقدامات امنيتي سركوبگرانه و بستن ورودي هاي اصلي شهرها، و ضبط تلفنهاي همراه تظاهركنندگان، شركت مردم در تظاهرات در همه شهرها چشمگير بود ورسانه هاي خبري سلسله تظاهرات امروز مردم عراق  را ميليوني ارزيابي كردند. تظاهركنندگان عراقي در شهرهاي مختلف از جمله در بغداد شعار مي دادند الشعب يريد اسقاط النظام و ايران اخرا ج اخراج بغداد آزاد آزاد.
بر روي پلاكارد تظاهركنندگان نوشته شده بود : اي مالكي بزدل،  زنان را آزاد كن. در سامرا  پلاكاردي در دست معترضان خشمگين بود كه روي آن  نوشته شده بود: اي مالكي برو، قبل از اينكه بيرونت كنند.
روي پلاكاردي در سامرا در مورد مدحَت محمود رئيس قضاييه عراق نوشته شده بود :  مدحت نامحمود، ننگ قضاييه عراق   
در اعظميه مردم   پلاكارد بزرگي حمل مي كردند كه بر روي آن نوشته شده بود: رهروان راه حسين در مسير آزادي و اصلاح.       پلاكاردي در تظاهرات سامرا سرنوشت مالكي را سرنوشت قذافي توصيف كرده بود:  كسي كه ميگويد حباب، قبلي ها هم گفته بودند موش، اما الان كجا هستند؟
در تظاهرات امروز، مردم به اهانت پاسخي دادند و مالكي را باطل خواندند.
تلويزيون رافدين اعلام كرد مالكي جنايتي را كه در كمپ اشرف در كشتار مجاهدين خلق با زير گرفتن آنها با هاموي  مرتكب شد؛ اكنون در موصل تكرار مي كند. نيروهاي مالكي سال گذشته جنايت مشابهي هنگام حمله به كمپ اشرف مرتكب شدند و ساكنان را  با خودرو زير گرفته و بسياري از آنان را مجروح كردند. به نظر ميرسد اين يك شيوه ثابت در انديشه نيروهاي مالكي شده است.
به گزارش تلويزيزن رافدين؛  70نماينده پارلمان عراق حمله  وحشيانه نيروهاي نوري مالكي به تظاهركنندگان در ميدان احرار موصل و زيرگرفتن آنها با خودروهاي هاموي را محكوم كردند و گفتند اين اقدام نيروهاي مالكي يادآور حمله شترسواران حسني مبارك به مردم در ميدان تحرير قاهره در مصر است. نمايندگان پارلمان عراق خواستار تحقيق درباره  اين جنايت نيروهاي مالكي شدند.
تلويزيون الرافدين افزود: حال يكي از سه تظاهركننده يي كه توسط خودروهاي نوري مالكي در موصل زيرگرفته شدند، وخيم است.