۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

احتمال دست داشتن رژیم اسد در قتل سه فعال کُرد

به گزارش شبکه یورونیوز، مخالفان مذاکره بین کردها و دولت ترکیه و همچنین رژیم دمشق از توقف مذاکرات بین آنکارا و کردها سود می برند.

این شبکه گزارش داد، سه زن کرد چهارشنبه شب در پاریس به ضرب گلوله کشته شدند. یکی از این سه نفر عضو عالیرتبه حزب پ ک ک بود. این حادثه با آغاز مذاکرات صلح بین آنکارا و پ ک ک همزمان شده است. شمار زیادی از کردهای ساکن پاریس صبح روز پنجشنبه در برابر مرکز اطلاع رسانی کردستان و محل حادثه تجمع کردند. تحقیقات برای شناسایی عوامل این جنایت آغاز شده است؛ اما به نظر می رسد شناسایی قاتل یا قاتلان کاری زمانبر و دشوار خواهد بود.

گزارشگر این شبکه در پاریس گفت، کردها از این حادثه شوکه شده اند. این حادثه در منطقه کردنشین پاریس رخ داده است، از این رو به محض انتشار این خبر شمار زیادی از کردها در محل حادثه حاضر شدند. از نظر کردهایی که من با آن ها گفتگو کرده ام کشته شدن این سه نفر که همگی زن بوده اند باورنکردنی بوده است. تجمع کنندگان بسیار خشمگین بودند و شعارهایی علیه ترکیه سر دادند.

وی افزود، ما در ابتدای تحقیقات هستیم و اظهار نظر در باره عوامل حادثه باید محتاطانه انجام شود. اما باید توجه داشت که این جنایت چند ساعت پس از اعلام نقشه راه صلح بین دولت ترکیه و پ ک ک رخ داده است. به همین دلیل ناظران فرضیه ارتکاب قتل با هدف مختل کردن روند مذاکرات را بیشتر از سایر احتمال های موجود مورد توجه قرار داده اند.

گزارشگر یورونیوز گفت، برخی این جنایت را به گروه هایی در راس حزب پ ک ک نسبت می دهند. برخی از سران احزاب کرد نیز با مذاکره مخالفند. اما عده دیگری نیز هستند که از توقف مذاکرات سود می برند و برخی نگاه ها به رژیم سوریه معطوف شده است .