۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

بزرگترین فرودگاه نظامی شمال سوریه بدست مخالفان افتاد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، همزمان با ادامه درگیری شدید میان ارتش آزاد و نیروهای دولتی سوریه، بزرگترین فرودگاه نظامی در شمال این کشور صبح امروز به دست مخالفان افتاد.

به گفته فعالان سوری، نیروهای ارتش آزاد سوریه موفق شدند پس از چند روز درگیری شدید، فرودگاه نظامی "تفتناز" را بطور کامل به تصرف خود درآوردند.

فعالان سوری گفتند، تعداد زیادی از نیروهای دولتی سحرگاه امروز از این محل فرار کردند و شماری نیز در این درگیریها کشته و مجروح شدند.

فرودگاه تفتناز بزرگترین و مهمترین فرودگاه نظامی ارتش سوریه بشمار می رود.


طرح جدید مخالفان رژیم بشار اسد

مخالفان سوری پس از برگزاری نشستی در انگلیس اعلام کردند، چشم‌انداز خود برای دوره انتقالی در این کشور را ترسیم و بر سر آن به توافق رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، ائتلاف ملی مخالفان سوری خواستار آغاز سریع انتقال قدرت در سوریه شد و اعلام کرد که در تلاش است تا دولتی انتقالی برای اداره سوریه پس از سرنگونی نظام کنونی این کشور تشکیل دهد.

در بیانیه ائتلاف ملی مخالفان سوریه که پس از نشست گروه‌های مخالف دولت دمشق در انگلیس صادر شد، آمده است: مخالفان سوری بر سر پیش‌نویس چشم‌انداز آینده دولت سوریه پس از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به توافق رسیدند که مهمترین بند این چشم‌انداز، از سرگیری فعالیت نهادهای دولتی و بازگشت ارتش به پادگان‌های نظامی است.

در پیش‌نویس چشم‌انداز آینده مخالفان سوریه خلع سلاح کامل غیرنظامیان و بازسازی زیربناهای اساسی این کشور نیز لحاظ شده است.

مخالفان همچنین بار دیگر بر شروط خود مبنی بر کناره گیری اسد از قدرت تاکید کردند و در بیانیه خود آورده‌اند: هیچ گونه حل و فصل سیاسی تا زمانی که بشار اسد و دیگر نزدیکانش در قدرت بمانند ممکن نخواهد بود.

ائتلاف ملی مخالفان سوری همچنین از اظهارات اخیر اخضر الابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه که گفته بود اسد در آینده سیاسی سوریه جایی ندارد، استقبال کردند.

مخالفان سوری همچنین از جامعه جهانی خواستند تا به قول‌های خود در خصوص کمک به ملت سوریه که در کنفرانس مراکش به آن وعده داده بودند، عمل کنند.

آنها تاکید کردند: حل و فصل سیاسی بدون عملیات نظامی ممکن نخواهد بود و در شرایط کنونی حاضر نیستند فعالیت‌های نظامی را کنار بگذارند.

معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری نیز در اظهاراتی جدید اعلام کرد: بشار اسد بدون مجازات و دادگاهی شدن از سوریه خارج نخواهد شد و این مردم هستند که در باره وی تصمیم خواهند گرفت.

وی گفت: هرگونه پیشنهاد مبنی بر خروج اسد از کشور در قبال تشکیل دولت انتقالی، بدون محاکمه منتفی است و مخالفان از خون کسانی که در سوریه کشته شده‌اند نخواهند گذشت.

از سوی دیگر قرار است امروز (جمعه) الابراهیمی با نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو دیدار کند و چگونگی برون رفت از بن بست کنونی در خصوص بحران سوریه را با این دو کشور به بحث و بررسی بنشیند.