۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

تجمع ۸۰۰ کارگر خوزستانی در برابر نهاد ریاست‌جمهوری


کارگران نی‌بر کشت و صنعت کارون شوشتر و هفت‌تپه خوزستان امروز٬ یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۱ برای ششمین روز پیاپی در برابر ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، این کارگران معترض خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی همچون "قرارگرفتن تحت شمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای بازنشستگی پیش از موعد، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت منظم دستمزد و حقوق و تغییر ساز و کار رفع فاصله بیمه‌ای" هستند.

۵۰۰ نفر از مجموع دوهزار کارگر فصلی که به کار بریدن نی‌شکر در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر مشغولند از روز سوم بهمن ماه جاری در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند. از روز شنبه٬ هفتم بهمن ماه ۳۰۰ نفر از مجموع ۷۰۰ کارگر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه نیز به این تجمع پیوسته‌اند و در حال حاضر ۸۰۰ نفر از کارگران خوزستانی در این تجمع شرکت دارند.

بنا بر این گزارش مشکل فاصله دوران بیمه و ساز و کار درنظر گرفته شده برای آن از سوی دولت یکی از موارد اصلی اعتراض کارگران تجمع کننده است. از آنجا که محصول نیشکر فقط در نیمی از ماه برداشت می‌شود، کارگران نی‌بر نیز به صورت فصلی مشغول به کار هستند و به همین دلیل حق بیمه آنان نیز تنها نیمی از سال پرداخت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی هشتم مهرماه سال جاری، طی نامه‌ای مقرر کرده بود که برای رفع این فاصله بیمه‌ای هر کارگر سالانه نزدیک به ۹ میلیون تومان پرداخت کند که با توجه به درآمد این کارگران پرداخت آن از توان‌شان خارج است.

یکی از کارگران نی‌بر مجتمع كشت و صنعت كارون شوشتر: "در طول این چند روزی که در تهران هستیم با وجود اینکه همه مسئولان و رسانه‌های دولتی و صدا وسیما از وجود اعتراض ما با خبر هستند حتی کوچک‌ترین سختی به خود راه ندادند تا بیایند و از نزدیك مشکلات ما را جویا شوند.حتی كسی نپرسید که در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید؟"
کارگران معترض صنعت کشت نیشکر می‌گویند که تا زمان رسیدگی به خواسته‌هایشان به تجمع خود ادامه خواهند داد.

یکی از کارگران نی‌بر مجتمع كشت و صنعت كارون شوشتر با انتقاد از برخورد مسئولان با تجمع آنها گفت: "در طول این چند روزی که در تهران هستیم با وجود اینکه همه مسئولان و رسانه‌های دولتی و صدا وسیما از وجود اعتراض ما با خبر هستند حتی کوچک‌ترین سختی به خود راه ندادند تا بیایند و از نزدیك مشکلات ما را جویا شوند. حتی كسی نپرسید در این مدت چه می‌خورید و شب‌ها به کجا می‌روید."

وی اضافه کرد: "ما كه با تحمل سختی شش روز را در تهران گذرانده‌ایم تا زمانی كه جواب قانع كننده‌ای برای همسر و فرزندان‌مان به شهرمان نبریم به تجمع خود ادامه می‌دهیم."

یکی دیگر از کارگران شرکت‌کننده در این تجمع به ایلنا گفته است: "چون از سال ۸۲ تا به امروز هیچ مسئولی در استان پاسخگوی خواسته‌های صنفی ما نبوده، ما دست از کار و زندگی خود کشیده و عازم تهران شده‌ایم تا به همراه همکارانمان در مجتمع کارون شوشتر بتوانیم مشکلات خود را به گوش شخص رئیس جمهوری برسانیم."

كارگران فصلی نی‌بر مجتمع كارون شوشتر در شش سال گذشته بارها با تجمع در مقابل ارگان‌های وابسته به دولت در استان خوزستان خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان شده‌اند و این دومین تجمع آنها در مقابل نهاد ریاست جمهوری در تهران است.