۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

مامور ناپدیدشده آمریکايی؛ رژیم تهران پشت ماجراست

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که مقام های اطلاعاتی آمریکا به این جمع بندی رسیده‌اند که حکومت ایران در تهیه تصاویر ارسال شده به خانواده یک آمریکایی ناپدید شده نقش داشته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، جاسوسان حرفه ‌ای اقدام به ارسال ای-میل حاوی عکس‌های رابرت لوینسون کرده‌اند زیرا در این کار هیچ اثری از خود به جا نگذاشته‌اند.

در این عکس‌ها رابرت لوینسون در لباس یک‌سره نارنجی رنگ مانند لباس زندانیان گوانتانامو دیده می‌شود و او در هر عکس قطعه کاغذ جداگانه‌ای با پیام متفاوت در دست دارد.

روی یکی از عکس‌های آقای لوینسون نوشته شده: «من این جا در گوانتانامو هستم. می‌دانید کجاست؟» و روی یک عکس دیگر نوشته شده:‌«این نتیجه ۳۰ سال خدمت برای آمریکا است.»

طبق این گزارش ماموران آمریکا در افغانستان موفق شدند یک تلفن همراه که از آن برای ارسال عکس‌های لوینسون استفاده شده بود را ردیابی کنند اما صاحب این تلفن هیچ ارتباطی با عکس‌ها نداشته و سرنخ از بین رفته است.

مقام‌های آمریکایی نتیجه‌گیری کرده‌اند: هر فردی که ویدئوی قبلی و این عکس‌های لوینسون را فرستاده، حرفه‌ای بوده و یک سرویس اطلاعات جاسوسی حرفه‌ای مانند وزارت اطلاعات حکومت ایران می‌تواند این کار را کرده باشد.

رابرت لوینسون مامور بازنشسته اف.بی.آی بود و در زمان سفر به ایران در مارس ۲۰۰۷ به عنوان یک بازرس خصوصی کار می‌کرد. خانواده‌اش نیز گفته‌اند که تحقیقات درمورد قاچاق سیگار او را به جزیره کیش کشاند.

بر مبنای یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس یکی از مخالفان حکومت ایران، در سال ۲۰۰۹ به مقامات آمریکایی گفته است که او نام رابرت لوینسون را بر روی چارچوب در سلول یک زندان مخفی در نزدیکی تهران که به وسیله سپاه پاسداران اداره می‌شود، دیده است.

منبع: بی بی سی و خبرگزاری موج سبز