۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

آغاز ساخت نمونه آزمایشگاهی نیروگاه گداخت هسته ای


تهران- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ساخت نمونه آزمایشگاهی نیروگاه گداخت هسته ای آغاز شده است و طرح کلان نیروگاه گداخت هسته ای با اعتباری معادل 200 میلیارد تومان تا 10 سال آینده به بهره برداری اقتصادی خواهد رسید.

دکتر ˈنسرین سلطانخواهˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در طرح کلان فناوری ساخت نیروگاه گداخت اتمی به جای استفاده از روش های متداول از فناوری گداخت (فیوژن و شکست) استفاده می می شود.

وی با بیان اینکه فناوری گداخت در زمره فناوری های جدید در دنیا محسوب می شود گفت:فناوری نیروگاه گداخت هسته ای که از جمله فناوری های جدید دنیا محسوب می شود هم اکنون در مرحله تحقیق و نمونه سازی قرار دارد و در حال حاضر فرآیند تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور آغاز شده است .

وی افزود: مجری طرح نیروگاه گداخت هسته ای سازمان انرژی اتمی است و این طرح کلان همانند نیروگاه اتمی بوشهر می بایستی تا رسیدن به مرحله بهره برداری اقتصادی و عمومی فرایندهای مختلفی را طی کند.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: فاز اول طرح نیروگاه گداخت هسته ای در اواخر سال 88 با اعتباری معادل 100 میلیارد ریال به تصویب رسید و در مدت ده سال اجرای این طرح کلان در هرسال اعتبار بیشتری به آن اختصاص خواهد یافت و سرانجام این نیروگاه با اعتباری معادل 200 میلیارد تومان به مرحله بهره برداری خواهد رسید.