۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

بقایای یک کوشک ساسانی/كشف دو كتيبه نفیس در لرستان


بقایای یک کوشک ساسانی از دل خاک بیرون کشیده شد/ كشف دو كتيبه نفیس در لرستان

خرم آباد - خبرگزاری مهر: با انجام کاوشهای باستانی در محوطه قلعه گوری کوهدشت بقایای یک بنای دوره ساسانی که احتمالا یک کوشک بوده از دل خاک بیرون کشیده شد.به گزارش خبرنگار مهر، محوطه قلعه گوري سيمره در 70 كيلومتري جنوب غرب شهرستان كوهدشت واقع شده و در حوزه جغرافيايي سيمره در دهستان زيرتنگ سياب از توابع بخش كوناني قرار دارد.

کاوشهای باستان شناسی این قلعه از اواخر دیماه سالجاری به سرپرستي عطا حسن پور آغاز شده و فصل دوم خود را سپري مي كند و تاكنون بقاياي يك بناي متعلق به دوره ساساني (احتمالاً بقاياي يك كوشك ساساني) شامل پنج  اتاق مرتبط به هم، دو اتاق ستون دار و يك حياط از آن كشف شده است.

مهمترين يافته هاي باستان شناسي بدست آمده از اين محوطه علاوه بر سفالينه هاي ساده، لعاب دار، مزين به نقوش كنده و برجسته، مي توان به گچبري هاي نفيس با نقوش هندسي، گل و بوته، انساني و حيواني اشاره كرد.

اين گچبري ها با تكنيكهاي قالبي، دستي و همچنين قالبي و دستي توأمان با هنرمندي خاصي ساخته شده اند بطوري كه بعد از گذشت حدود 1500 سال از زمان توليد آنها هنوز از استحكام قابل قبولي برخوردار هستند.

سید قاسم قربانی مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان در این رابطه با ابراز خرسندي از دستاوردهاي اين كاوش، از نمايش يافته هاي باستان شناسي محوطه قلعه گوري سيمره در محل موزه تاريخي قلعه فلك الافلاك برای بازديد مسافران نوروزي خبر داد.

وی افزود: با توجه به اينكه تاكنون نمونه اين آثار در هيچ كجاي لرستان به دست نيامده و مربوط به جديدترين كاوشهاي باستان شناسي و علمي است، لذا جا دارد مردم لرستان و همچنين مسافران نوروزي با گوشه اي از تمدن فراموش شده لرستان آشنايي پيدا كنند.

قربانی یادآور شد: علاوه بر كشف گچبري هاي نفيس دوران ساساني، دو كتيبه به خط پهلوي ساساني كه بر روي دو كاسه سفالي نوشته شده است كشف شده است.

وی ادامه داد: اين سفال نوشته ها كه در ادبيات باستان شناسي بنام استروكا معروف هستند نخستين نمونه هايي است كه در لرستان بدست مي آيند.

عطا حسن پور سرپرست كاوش محوطه قلعه گوري رماوند نیز در این رابطه گفت: استروكاهاي كشف شده شامل دو كاسه سفالي است كه يكي از آنها داراي سيزده سطر نوشته به شكل مدور از لبه تا كف ظرف را در بر گرفته است و ديگري داراي هشت سطر نوشته است كه برای قرائت اين كتيبه ها با زبان شناسان مطرحي در داخل و خارج كشور مكاتبه شده است.

به گفته وی دوران ساساني از جمله دورانهاي تاريخي در لرستان است كه نسبت به ساير ادوار فرهنگي، اطلاعات اندكي از آن در دست است به طوریکه فقر اطلاعات دوران ساساني در لرستان بسيار محسوس و منحصر به كاوشهاي دهه 60 در قلعه كهزاد ويزنيار است.

حسن پور افزود: كشف گچبري هاي نفيس با مضامين اساطيري از جمله نقوش گراز و قوچ  مي تواند در شناخت هرچه بيشتر از مذهب دوران ساساني و حوزه گسترش و نفوذ آن در لرستان موثر واقع شود.

ساير نقوش گچبري به دست آمده شامل موتيف هاي هندسي از جمله دواير متحدالمركز، لوزي هاي تودرتو، نقوش فلس ماهي، موتيف هاي گياهي همچون نقوش برگ شبدري، برگ كنگري، گل لوتوس، اوكانتوس، گل نيلوفر، گل آفتابگردان و موتيف هاي انساني و حيواني مي شوند.

سرپرست كاوش محوطه قلعه گوري رماوند افزود: اميد است با مطالعه يافته هاي بدست آمده از دو فصل كاوش محوطه قلعه گوري و ترجمه كتيبه ها زواياي تاريكي از دوران پرفروغ ساساني در استان لرستان روشن شود.