۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

بررسی کمک‌ نظامی به مخالفان سوری در استانبول

به گزارش رادیو آلمان، کشورهای عرب منطقه و کشورهای غربی در کنفرانس «دوستان سوریه» در رم وعده کمک ‌به آن‌ها را دادند. این حمایت اما در آن حدی نبود که اپوزیسیون انتظار داشت. مخالفان اسد خواهان به دست آوردن تجهیزات نظامی بودند.

روز پنج‌شنبه ۲۸ فوریه کنفرانس «دوستان سوریه» با شرکت نمایندگان و وزیران خارجه آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی در شهر رم، پایتخت ایتالیا برگزار شد. 



شرکت کنندگان در این کنفرانس در مجموع وعده کمک‌های مالی بیشتری دادند، اما در باره کمک نظامی تصمیم‌گیری روشنی نکردند.

دیپلمات‌ها انتظار داشتند که این کنفرانس‌ گام مهمی در حمایت‌ از اپوزیسیون سوریه بردارد. اما کمک‌های «دوستان سوریه» در حد رساندن کمک‌‌های غذایی، دارویی و تجهیزات دفاعی باقی ‌مانده است. 

رهبر ائتلاف مخالفان سوری امیدوار بود کمک‌ها فراتر از این میزان باشد و به اپوزیسیون امکان برخورداری از موقعیت برتر نظامی نسبت به حکومت سوریه را بدهد.

به نوشته نیویورک‌ تایمز، آمریکا حاضر است به مخالفان آموزش نظامی بدهد. قبلا نیز «واشنگتن پست» نوشته بود که آمریکا و سایر کشورهای غربی قصد دارند تجهیزات نظامی به شورشیان بدهد.

دادن تجهیزات نظامی به مخالفان سوریه، موضوع مذاکرات رهبران اپوزیسیون با نمایندگان کشورهای غربی و عربی در روز دوشنبه (۴ مارس) در استانبول خواهد بود. 

در این نشست فرماندهان نظامی ارشد گروه‌های مخالف نیز شرکت خواهند داشت.

ریاض سیف، رئیس شورای ملی سوریه در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: انتظار ما کمک‌های انسان‌دوستانه و حمایت نظامی است.