۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

نگرانی از پیامدهای تحریم و سیاست آمریکا


فردانیوز: یک تحلیلگر میدل ایست آنلاین، این سوال مهم را مطرح کرده است که دولت امریکا به دنبال مطمئن شدن از ماهیت برنامه هسته ای ایران است یا به دنبال بهانه کردن موضوع هسته ای برای تغییر رژیم

این منبع نوشت: گروه موسوم به 1+5که قرار است اواخر این ماه با ایران ملاقات کند همچنان اختلاف نظر دارند و بعید است پیشنهاد حداقل قبلی خود را به شکلی قابل توجه تغییر دهند. قدرت های غربی در نشست های قبلی به ایران پیشنهاد دادند در صورت توقف غنی سازی اورانیوم حاضرند قطعات یدکی هواپیماهای غیرنظامی در اختیار این کشور قرار دهند. عدم حصول توافقی میان ایران و 1+5 این ایده را قوت بخشیده است که امیدوارانه ترین راه برای دستیابی به پیشرفت در این مذاکرات احتمالا در مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا نهفته است. آمریکا برای موفقیت چنین نشستی باید رویکرد خود را تغییر دهد. رهبر معظم ایران این مسئله را به روشنی بیان کرده است که ایران زیر تهدید حمله مذاکره نمی کند. باید یک رویکرد دادن و گرفتن وجود داشته باشد. علاوه بر این ایران خواستار رفتاری توام با احترام است. این چالشی پیش روی اوباماست.

این منبع افزود: سوال مهم و اصلی در حال حاضر این است: نیات و مقاصد اوباما چیست؟ اگر هدف اوباما دستیابی به توافقی با ایران درباره برنامه هسته ای است وی باید حداقل از بخشی از خواسته های خود دست بکشد: از جمله تعدیل تحریم ها، به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم با درصد پایین برای اهداف صلح آمیز بر اساس معاهده منع اشاعه هسته ای (ان پی تی)، به رسمیت شناختن منافع امنیتی این کشور، به رسمیت شناختن مشروعیت رژیم اسلامی که بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 روی کار آمد و پذیرش جایگاه این کشور در منطقه به عنوان یک قدرت اصلی. اما اگر تغییر رژیم هدف اوباما باشد پس تحریم ها باید به شکلی نامحدود تشدید شوند.