۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

سال 92 سال "مار"؛ سالی پر از اتفاقات عجيب و غريب؟


معروف است که سال مار هميشه با حوادث عجيب و غريب و اتفاق‌هاي غيرمنتظره همراه بوده است. از وقایع 28 مرداد تا حمله به برج‌هاي دوقلو در آمريکا. 
********

روزنامه ابتکار: سال 92 در بعضي گاه شمارها سال مار ناميده شده است. سالي که مي‌گويند پر از اتفاق‌هاي عجيب و غريب است.



بيش از 7 قرن پيش وقتي مغولان به ايران حمله کردند، درکنار همه تخريب‌ها و تغييرهاي فرهنگي که به ايران تحميل کردند، گاه شماري چيني- اويغوري را هم وارد فرهنگ ايراني کردند. 

گاهشماري که مبناي آن نامگذاري دوره اي و گردشي سال‌ها به نام 12 حيوان بود. گاه شماري که با گاه شماري ايراني ترکيب شد و تاکنون هم در باورهاي عاميانه، به آن استاند مي‌شود.

هرچند در اوايل به کارگيري گاه‌شماري حيواني، بيشتر از مطابقت با ماه‌هاي هجري قمري استفاده مي‌شد، امّا در دوره‌هاي بعد، بيشتر گاه‌شماري جلالي و برج‌هاي دوازده گانه آن مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بر اين اساس، طول متوسط سال براي کارهاي رسمي و مالياتي در گاهشماري حيواني، برابر با طول متوسط سال حقيقي خورشيدي بود.

تا دوره صفويه، گاه‌شماري حيواني با ماههاي قمري رواج داشت، امّا از دوره صفويه، مقرر گرديد که علاوه بر ماههاي قمري، ماههاي شمسي نيز در تقويم‌هاي ساليانه ثبت شود. اين روش از عصر صفويه تا سال 1329 هجري قمري ادامه داشت. در اين سال ماههاي شمسي با نام برج‌هاي دوازده گانه پذيرفته شده و در تقويم‌هاي ساليانه ثبت شدند.

ريشه و خاستگاه اين گاه‌شماري و علت تأثيرگذاري اين دوازده حيوان خاص بر سرنوشت زمين و انسان، به يک افسانه کهن بودايي بازمي گردد.نام سال‌هاي دوازده گانه حيواني در ايران که با تقويم اويغوري-چيني تفاوتهايي دارد،

به ترتيب عبارتند از:1. موش 2. گاو 3. پلنگ 4. خرگوش 5. نهنگ 6. مار 7. اسب 8. گوسفند 9. ميمون 10. مرغ 11. سگ 12. خوک

نحوه تعيين سال‌ها به نام حيوانات

براي تعيين اينکه هر سال خورشيدي، به نام کداميک از حيوانات دوازده گانه فوق است، کافيست تا عدد آن سال را با عدد 6 جمع بزنيم و بعد حاصل جمع رابر عدد 12 تقسيم نمائيم و سپس به باقيمانده نهايي نگاه کنيم. عدد باقيمانده، نماينده نام آن سال بر مبناي ترتيب فوق الذکر است. 

بعنوان مثال، براي دانستن نام سال 13 خورشيدي، ابتدا 13 را با 6 جمع مي‌کنيم و حاصل يعني عدد 139 را بر 12 تقسيم مي‌کنيم که باقيمانده نهايي تقسيم، عدد مي‌شود که با رجوع به ترتيب نام‌برده نماينده سال مار است.

به اين ترتيب متولدين سالهاي: 1284، 1296، 1308، 1320، 1332، 1344، 1356، 1368، 1380، 1392، و... د سال مار به دنيا آمده اند.

يک سال عجيب در راه است؟

معروف است که سال مار هميشه با حوادث عجيب و غريب و اتفاق‌هاي غيرمنتظره همراه بوده است. از کودتاي 28 مرداد تا حمله به برج‌هاي دوقلو در آمريکا. 

کافي ست نگاهي به برخي از اين اتفاق‌ها بيندازيد تا ببينيد سال‌هايي که نام «مار» را برخود داشته اند، چه سالهاي عجيبي بوده اند:

1308: مرگ احمدشاه قاجار , درگيريهاي شديد در بيت المقدس و نخستين برخوردها بين اعراب ويهوديان

1320: حمله ي متفقين (شوروي وانگليس) به ايران, ورود آمريکا به جنگ دوم جهاني باحمله ژاپن به پرل هاربر

1332: کودتاي آمریکايی 28 مرداد , حادثه 16 آذر و شهادت 3 دانشجوي معترض دانشگاه تران به حضور نيکسون در ايران , به قدرت رسيدن جمال عبدالناصر درمصر

1344: تيراندازي به شاه در کاخ مرمر , درگيريهاي هند وپاکستان برسرکشمير , شروع انقلاب فرهنگي درچين

1368: رحلت امام خميني , تخريب ديواربرلين

1380: واقعه 11 سپتامبر و حمله به برجهاي دوقلو درنيويورک , حمله آمريکا به افغانستان 

آيا در پايان سال 92 هم اتفاق‌هاي عجيب سال به اين ليست اضافه خواهد شد؟