۱۳۹۱ اسفند ۲۵, جمعه

جنگنده رژیم در تعقیب پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج فارس

رادیو آلمان: پنتاگون اعلام کرد یک جت جنگنده ایرانی که در پی سرنگون کردن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز آب‌های خلیج فارس بود٬ پس از مواجهه با دو هواپیمای جنگنده ارتش آمریکا٬ عقب‌نشینی کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ مقامات آمریکایی این خبر را در روز پنج‌شنبه (۲۴ اسفند٬ ۱۴ مارس) منتشر کردند. بر اساس گزارش‌ها این تنش بر فراز خلیج فارس درگیری نظامی جدی در پی نداشت٬ اما ایالات متحده بار دیگر به ایران هشدار داد که از نیروهای خود در منطقه دفاع خواهد کرد.

در گزارش‌های اولیه٬ پنتاگون اعلام کرده بود که هواپیمای آمریکایی به جنگنده ایرانی هشدار داده٬ اما مقامات آمریکایی اندکی بعد این خبر را تکذیب کردند. پنتاگون می‌گوید این اتفاق "بر فراز آب‌های بین‌المللی" رخ داده است. پهپاد آمریکایی در حریم هوایی عمان مشغول پرواز بود.

بنا بر گزارش‌ها٬ جنگنده اف-۴ ایرانی که از هواپیماهای تولید آمریکا در دوران جنگ ویتنام است٬ در نزدیک‌ترین حالت در شعاع ۲۵ کیلومتری پهپاد آمریکایی بود. به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا٬ هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی مشغول "عملیات تجسس محرمانه" بر فراز خلیج فارس بود که جنگنده ایرانی به آن نزدیک شد.

نگرانی از بروز جنگی ناخواسته

یکی از مقامات آمریکایی درباره این ماجرا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «آنها قبلا هم دست به چنین اقداماتی زده‌اند. ما کاملا برای دفاع از خود آماده‌ایم و تاکید می‌کنیم که هواپیمای ما در حریم هوایی بین‌المللی مشغول پرواز بود.» گفته می‌شود آمریکا از این پهپادها برای زیر نظر گرفتن تحرکات نظامی ایران بهره می‌گیرد.

با توجه به موضع تخاصم‌آمیز ایران و آمریکا در برابر یکدیگر٬ ناظران نسبت به احتمال درگیری جنگی جدی در نتیجه تنش٬ تصادف و برخوردی جزیی و غیرمنتظره میان نیروهای نظامی این دو کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این هم عملیات پهپادهای آمریکایی در نزدیکی حریم هوایی ایران٬ ماجراهایی پدید آورده بود. اوایل دسامبر ۲۰۱۱ ایران اعلام کرد که یک پهپاد پیشرفته جاسوسی متعلق به آمریکا را تصرف کرد و در خاک خود فرود آورد. آن‌طور که مقامات نظامی ایران گفتند٬ این هواپیما "به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود."

ایالات متحده در یک سال گذشته حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کرده و در پی تهدیدهای ایران به بستن تنگه هرمز٬ خنثی‌کننده‌های مین و جنگنده‌های اف-۲۲ خود را نیز در این منطقه مستقر کرده است.

باراک اوباما اخیرا در آستانه سفر خود به اسرائیل٬ بار دیگر تاکید کرده و هشدار داده که همه گزینه‌ها برای ممانعت ایران از دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای روی میز است. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا٬ ایران چیزی در حدود یک سال تا تولید اولین سلاح هسته‌ای خود زمان لازم دارد.