۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

مذاکرات آلماآتی تنها وقت بیشتری به رژیم تهران داد

رادیو فرانسه: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، امروز با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و گروه ١+٥ در آلماآتی، گفت که تنها نتیجۀ این مذاکرات همانند مذاکرات قبلی، دادن وقت بیشتر به جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم به منظور دستیابی به توانایی تولید سلاح اتمی است.


در گزارشی جداگانه رویترز، به نقل از جراید امروز ایران نوشت که این کشور سرگرم نصب ٣ هزار سانتریفیوژ جدید در تأسیسات غنی سازی اورانیوم خود است. مقامات ایران پیش از این گفته بودند که قصد دارند سانتریفیوژهای نسل جدید را در تأسیسات اتمی نطنز نصب کنند.

در این حال، یک مقام ارشد دولت اسرائیل که نخواسته نامش فاش شود، دیروز اظهار داشت که مذاکرات اخیر ایران و گروه ١+٥ در قزاقستان، تنها وقت بیشتری در اختیار جمهوری اسلامی ایران گذاشت که به تلاش‌هایش برای دست یابی به سلاح اتمی ادامه بدهد.

در پی مذاکرات قزاقستان میان ایران و گروه ١+٥، "وندی شرمن"، معاون وزیر امور خارجۀ آمریکا در امور سیاسی، به اسرائیل سفر کرد تا گزارشی در مورد محتوا و نتیجۀ مذاکرات گروه ١+٥ و ایران در قزاقستان به مقامات دولت اسرائیل ارایه کند.

چهارشنبه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از جامعۀ جهانی خواست که مجازات‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید و همزمان خطاب به مقامات تهران اعلام کند که در صورت ادامۀ فعالیت‌های اتمی‌شان با تحریم و مجازات نظامی نیز روبرو خواهند شد. 

قرار است در ماه جاری مارس، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، عازم اسرائیل شود و موضوعات برنامۀ اتمی ایران و بحران سوریه را در ملاقات با بنیامین نتانیاهو مورد بحث و بررسی قرار دهد.