۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

ایران اسلامی؛ رشوه و فساد در دستگاه‌های دولتی بیداد می‌کند


وزیر کار دولت‌های هاشمی و خاتمی گفت: اگر بر مبنای سند چشم انداز عمل می‌کردیم آثار تخریبی تحریم‌های نفتی به این صورت خود را نمایان نمی‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در استان البرز، حسین كمالی در كنگره سالیانه خانه كارگر البرز و در جمع اعضای تشكل‌های كارگری و مدیران استانی اظهار كرد: تکیه اقتصاد کشور بر درآمد تک محصولی به خصوص بعد از کشف نفت و در طول صد سال اخیر بر این سرمایه محلی موجب شد تا اقتصادی غیر مزیتی، غیر رقابتی و ناتوان از مقابله با تهدیدات خارجی شکل پذیرد.



وی ادامه داد: بزرگ‌ترین ظلمی که درحق مردم و اقتصاد کشور شد بی‌توجهی به تولید و اقتصاد رقابتی و تخصصی بود و اتکا بی‌چون و چرا به درآمدهای نفتی، نه تنها وابستگی به درآمدهای نفتیدر طول این سال‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه در ۸ سال گذشته با شتاب گرفتن این رویه غلط اقتصادی آسیب پذیری اقتصاد و کارگران افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: از محل افزایش حامل‌های انرژی ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمدحاصل شد و ۵۰ هزار میلیارد هم از محل درآمدهای نفتی به این بودجه تزریق شد که جمعا ۹۵ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه به مردم شد که این پول نه تنها دردی از دردهای مردم دوا نکرده بلکه باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم نیز شد.

وی در ادامه با انتقاد از عدم مدیریت صحیح اقتصادی کشور گفت: مبنای قدرت در جهان امروز از نظامیگری به اقتصاد و دانش فنی تغییر شکل یافته‌اند و در همین زمان تولید ما زمین گیر شده است. اگر طبق قانون فاز اول هدفمندی درست اجرا می‌شد و ۳۰ درصد از این درآمد‌ها به صنعت و بنگاه‌های تولیدی اختصاص می‌یافت آن دسته از کارخانجات و کارهایی که بعلت افزایش بهای حامل‌های انرژی تعطیل شده‌اند به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

کمالی ادامه داد: در اکثر کشورهای توسعه یافته مردم برای دولت تصمیم می‌گیرند و دولت اجراء می‌کند ولی در کشورهای نظیر کشور ما بعلت تکیه دولت بر درآمد نفتی، دولت از موضع قدرت با مردم رفتار می‌کند و به جای اینکه تابع رای و نظر مردم باشد برای مردم تعیین تکلیف می‌کند.

کمالی در ادامه به عدم مدیریت صحیح بانک‌ها و نقص سیستم بانک داری کشور گفت: با چه مجوزی پس انداز مردم در بانک‌ها را بدون رضایت و صلاح و مشورت با آن‌ها به افراد و بنگاه‌های اقتصادی غیر رقابتی وام می‌دهند و هرجا که می‌خواهند هزینه می‌کنند و هیچ کس هم در قبال باز پرداخت به موقع و برگرداندن این پول‌ها پاسخگو نیست.

وی در ادامه به لزوم توجه به اقتصاد رقابتی اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصادی که رقابت در آن وجود نداشته باشد محکوم به فنا است و رقابت پذیری در اقتصاد با بستن مرز‌ها و گمرکات میسر نمی‌شود. ما باید همانند اکثر کشورهای موفق در حال توسعه و یا توسعه یافته، در سایه تکنولوژی و سرمایه گذاری دقیق، با تولید کالاهای باکیفیت و ارزان بتوانیم با اقتصادهای رقیب، رقابت کرده و بازارهای آن‌ها را به تسخیر تولیدات خود در آوریم.

کمالی در ادامه با اشاره به مشکلات کنونی کارگران بیان داشت: آنانی که اقتصاد را در بی‌علمی کامل به تدریج متکی به نفت شکل داده‌اند شجاعت پذیرش اشتباهات خود را ندارند و همه مشکلات را به قانون کار نسبت می‌دهند.

وزیر كار دولت‌های هاشمی و خاتمی در ادامه به تغییرات زیاد قانون کار درچند سال اخیر اشاره کرد و گفت: درچند سال گذشته تاکنون با تغییرات زیادی که در قانون کار رخ داده دیگر چیزی از قانون کار باقی نمانده است تا جامعه کارگری بخواهد با تکیه بر آن احساس امنیت کند و ببالد.

كمالی در ادامه با اشاره به موضوع تعیین دستمزد کارگران، اظهار داشت: اگر درحال حاضر تورم واقعی اعلام شود و به اندازه نرخ تورم و به دستمزد فعلی اضافه کنند، معنایش این است که هیچ درصدی را به مزد کارگران اضافه نکرده‌اند چرا كه این مرد مجازی محسوب می‌شود که اگر ۱ درصد به آن اضافه شود رقمی به دست می‌آید که آن را می‌شود به عنوان مزد حقیقی کارگران محسوب کرد.

کمالی با انتقاد شدید از اقتصاد سرمایه داری صرف و بدون ضابطه، این نوع اقتصاد را وحشی خواند و گفت: در سرمایه داری وحشی کارگران اسیر دست سرمایه سالاران هستند و با کارگر مثل دستمال کاغذی رفتار می‌کنند و هر موقع که بخواهند با هر بهانه‌ای و با کمترین هزینه او را از شغل خود محروم می‌کنند.

وی در ادامه از مقایسه نابجای کارگری ایران با کشورهای توسعه یافته انتقاد کرد و اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند که بهره وری کارگران در اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته بالاست ولی در کشور ما این امر برعکس است. تکنولوژی و مدیریت و آموزش و سرمایه و روابط بین المللی و همه موارد موثر دیگر آن‌ها با ما متفاوت است. مقایسه در شرایط مشابه میسر است.

کمالی در ادامه به سطح بالای رفاه کارگران در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در سرمایه داری اهلی، سرمایه داران برای دستیابی به سود حداکثری به رفاه کارگران اندیشیده و آن را تا حدودی تامین می‌کنند و کارگران از خدمات رفاهی بالایی برخوردارند اما سرمایه داری وحشی کارگر را كالای مصرفی می‌شناسد كه پس از مصرف باید روزی دور ریخته شود.

وی ادامه داد: آحاد جامعه الینه شده و به نوعی از از خود بیگانگی وحشت انگیز رسیده‌اند. امروز دیگر بنی آدم غم خوار یکدیگر نبوده و نسبت و به درد و رنج خود خود گرفته و نسبت به آلام جامعه بی‌تفاوت شده‌اند. دیگر كسی به فکر گرسته نیست و سالم به بیمار نمی‌اندیشد.

کمالی تعامل اجتماعی را لازمه توسعه و پیشرفت کشور خواند و گفت: میدان جنگ و مجادله‌های غیر علمی فضای مناسبی برای سازندگی کشور نیست.

وی در پایان با اشاره به مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه اظهار داشت: رشوه و فساد در دستگاه‌های دولتی بیداد می‌کند و بنابر گزارش پلیس آگاهی کشور پدیده شوم کلاهبرداری در سال جاری ۳۰ درصد رشد داشته است که این آمار‌ها نشانه‌های بدی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه کنونی است.

وی گفت:در کشوری با این غنای فرهنگی و تمدنی با آن پشتوانه‌های انسانی و اخلاقی چرا مردمش نسبت به آینده و خوشبختی هم بی‌مسئولیتند و با بی‌تفاوتی از کنار هم می‌گذرند؟