۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

احتمال استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیايی در حلب


به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق، رژیم سوریه امروز نیروهای مخالف خود را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه در گزارشی ادعا کرد که تروریستها یک موشک به منطقه ای در شهر حلب در شمال این کشور پرتاب کرده اند که دارای کلاهک شیمیایی بوده است.



به گفته این منبع، در این حمله موشکی دستکم 15 نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، کشته شدند.

این نخستین بار است که رژیم سوریه چنین اتهامی را متوجه مخالفان خود می کند.

از آنجا که مخالفان رژیم اسد هیچ موشکی یا وسیله ای برای پرتاب آن در اختیار ندارند، احتمال می رود که در صورت استفاده از سلاح شیمیايی، خود رژیم سوریه به چنین اقدامی دست زده باشد.

جامعه جهانی بارها به رژیم بشار اسد در مورد استفاده از سلاح شیمیايی هشدار داده که هرگونه استفاده از این سلاح به معنای عبور از خط قرمز است و باعث تغییر نگرش آنها در مورد مداخله نظامی در سوریه خواهد بود. 

از سوی دیگر رئیس جمهور لبنان امروز حمله هوايی جنگنده های رژیم اسد در این کشور را غیرقابل قبول خواند.

روز گذشته اعلام شد که جنگنده های رژیم سوریه برای نخستین بار منطقه ای در شمال لبنان را بمباران کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، شواهد نشان می دهد که جنگنده ها و هلیکوپترهای جنگی رژیم سوریه وارد حریم هوایی لبنان شده و شهرک کربت یونان را در منطقه وادی الخایل در ارسل بمباران کردند.

ویکتوریا نولاند افزود، رژیم سوریه با این اقدام تازه خود حریم هوایی و تمامیت ارضی لبنان را نقض کرده است. اقدامی که باعث تشديد وخامت اوضاع در مورد سوریه و لبنان می شود.


آمریکا در حال بررسی همه گزینه ها است

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن مخالفتی با تصمیم کشورهای  فرانسه و انگلستان مبنی بر ارسال سلاح برای مخالفان رژیم بشار اسد ندارد.

جان کری امروز به خبرنگاران گفت که رئیس جمهوری آمریکا بطور روشن و واضح گفته که مانع از اجرای تصمیم ارسال تسلیحات برای مخالفان رژیم بشار اسد از سوی فرانسه، بریتانیا و دیگر کشورها نخواهد شد.

به گزارش رادیو فرانسه، جان کری همچنین گفت که رئیس جمهوری آمریکا در حال ارزیابی شرایط کنونی سوریه بوده و تمامی گزینه‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.


انتخاب نخست ‌وزیر دوران انتقالی

همزمان با حملات جنگنده‌های رژیم سوریه به خاک لبنان٬ مخالفان رژیم بشار اسد در نشست استانبول غسان هیتو٬ یک بازرگان تحصیل‌کرده در غرب را به عنوان نخست‌وزیر موقت دولت مخالفان برگزیدند.

به گزارش رادیو آلمان، اعضای ائتلاف ملی سوریه روز سه‌شنبه (۲۹ اسفند٬ ۱۹ مارس) در استانبول گرد هم آمدند و غسان هیتو را به‌عنوان اولین نخست‌وزیر مورد نظر خود انتخاب کردند. 

آقای هیتو که در کنار یک مدیر ارتباطات و وزیر سابق کشاورزی سوریه از جمله نامزدهای مخالفان بود٬ با کسب ۳۵ رای از مجموع ۵۰ رای به این سمت برگزیده شد.

غسان هیتو حالا مسئولیت هدایت دولت منتسب به مخالفان را بر عهده گرفته تا خلاء قدرت موجود در سوریه که در نتیجه یک بحران سیاسی دو ساله پدید آمده را پر کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ هیتو پس از کسب اکثریت آرا اعضای ائتلاف مخالفان٬ از "قهرمانان و انقلابی‌های" سوریه تشکر کرد و خطاب به آنها گفت: «ما با شما و در کنار شما هستیم.»

برخی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه پیش از آغاز رای‌گیری به نشانه اعتراض به آنچه "اعمال فشار قدرت‌های خارجی برای انتخاب هیتو" خواندند٬ این نشست را ترک کردند. 

با این حال حامیان غسان هیتو می‌گویند او مدیری شایسته است که توانسته در رقابت‌های سالم سیاسی درون ائتلاف مخالفان٬ برتری خود را بر دیگر گزینه‌ها نشان دهد و در نهایت اکثریت آرا را کسب کند.

محمد قداح٬ نماینده درعا در ائتلاف مخالفان سوریه٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز می‌گوید: «انتخاب هیتو نتیجه اجماع بود. او مردی کارآمد است و تجربه مدیریتی خوبی دارد. او قول داده که پیش از انتخاب وزیران کابینه با دیگران مشورت کند و تنها از نیروهای مجرب بهره گیرد.»

آن‌طور که مخالفان می‌گویند این دولت خدمات خود را تنها به مناطقی ارائه خواهد کرد که کنترل آنها در دست مخالفان قرار گرفته است. ارتش آزاد سوریه هم اعلام کرده که با دولت منتخب ائتلاف به بهترین نحو همکاری خواهد کرد.