۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

گزارشی از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در تهران

با تاریک شدن هوا اوضاع خیابان‌های تهران نیز متفاوت شده و در این ساعات هرکسی در هر منطقه‌ای از این شهر که باشد به راحتی صدای انفجار ترقه‌ها و نارنجک‌های دست ساز را از گوشه و کنار می‌شنود. 


فارغ از ترافیک سنگینی که در اکثر خیابان‌ها به خصوص خیابان‌های مرکزی یا اطراف مراکز خرید وجود دارد در محلات مختلف نوجوانان و جوانان با روشن کردن آتش و انواع اقسام مواد آتش‌زا به جشن و شادی مشغول هستند. 

به طور طبیعی شکل این جشن‌ها در مناطقی از تهران با هم متفاوت است. به عنوان مثال می‌توان در مناطق شمالی دختران و پسرانی را دید که در کوچه‌ بوته آتشی روشن کردند و با بالا بردن صدای ضبط صوت ماشین‌های مدل بالای خود به رقص و هلهله می‌پردازند و در پایین شهر جوانانی سوار بر موتور به کف خیابان‌ها نارنجک دست ساز پرتاب می‌کنند و از صداهای مهیب انفجار زمین به لرزه در می‌آید.

برخی از مناطق هم ترکیبی از این اتفاقات است. شهرک غرب، کوچه پس کوچه‌های منتهی به فلکه آریاشهر، تهرانپارس از این دست مناطق هستند. 

جوانان در حالی مراسم چهارشنیه سوری را جشن می‌گیرند که از یک شب پیش از آن پلیس در آماده باش به سر می‌بُرد و از غروب امروز خودروهای آتش نشانی و آمبولاس در میادین اصلی شهر مستقر بودند. 

جدای اینها حضور نیروهای امنیتی در مناطقط مختلف شهر به خصوص آن مناطقی که به صورت سنتی مراسم چهارشنبه سوری فرصتی برای اعتراض است حضور داشتند. محلات اطراف میدان هفت تیر،خیابان های حوالی میدان شهرک غرب و سعادت آباد به خصوص خیابان ایران زمین از این مناطق هستند. 

با وجود آنکه نیروی انتظامی امسال برای نخستین بار اعلام کرد که به چهارشنبه سوری نگاه امنیتی ندارد اما استقرار ماموران انتظامی در خیابانهای اصلی و رفت و آمد موتورهای گشتی یگان ویژه در شهر چیزی غیر از این را نشان می‌دهد.