۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

حمله به سفارت؛ رژیم درمانده به غلط کردن افتاد

رادیو فرانسه: در حالی که یک سال و پنج ماه از حمله به سفارت بریتانیا در تهران می گذرد، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، بار دیگر از درخواست دولت تهران برای بازگشت کاردار بریتانیا به تهران خبر داد.


علی اکبر صالحی در گفت وگویی که امروز در سایت مشرق نیوز منتشر شده، بار دیگر بالا رفتن از دیوار سفارت بریتانیا در تهران، که گفته می شد از سوی تعدادی از «دانشجویان» صورت گرفت، تقیبح کرد و آن را خلاف مقررات بین المللی دانست.

در ماه نوامبر سال 2011، به دنبال تظاهراتی که در اعتراض به تشدید تحریم های بریتانیا علیه جمهوری اسلامی در برابر سفارت بریتانیا در تهران برگزار شد، ده ها نفر که به عنوان «دانشجو» معرفی شدند، بدون دخالت مأمورین امنیتی دولتی وارد ساختمان سفارتخانه شدند.

در این حمله، شیشه های سفارت شکسته شد و تظاهرکنندگان در ساختمان سفارتخانه پرچم بریتانیا را پایین آورده، آن را به آتش کشیدند.

پس از این حمله، دولت بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و ضمن بازگرداندن دیپلمات‌هایش به کشور، نمایندگان جمهوری اسلامی در لندن را نیز از خاک بریتانیا اخراج کرد.

گرچه قبلا وزیر امورخارجه ایران، از وقوع این حمله ابراز تأسف کرده بود، اما امروز با شرح ماجرای آن روز گفته است که به کلی از این حمله بی خبر بوده است.

آقای صالحی اظهار داشت روزی که حمله به سفارت بریتانیا صورت گرفت در عربستان سعودی بوده و در حالی که در جلسه ای با موضوع سوریه شرکت داشت، خبر این حمله را به وی دادند.

وزیر امورخارجه ایران تأکید کرده که با شنیدن این خبر، «خیلی آشفته» شد، و در تماس تلفنی که همانجا با وزیر امورخارجه بریتانیا برقرار کرد به وی گفت که از اتفاقي كه افتاده متأسف است و نبايد اين اتفاق مي افتاد.

وی همچنین درباره دیدار اخیر خود با ويليام هيگ، وزیر امورخارجه بریتانیا در افغانستان گفت که در این دیدار، درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفتگو شده است.

آقای صالحی همچنین با رد شباهت شرایط ایران در زمان حمله به سفارت آمریکا در تهران با شرایط کنونی، گفت که اکنون سیاست تهاجمی معنایی ندارد و باید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس «عزت، حكمت و مصلحت» باشد.

وزیر امورخارجه ایران همچنین در واکنش به انتقادات در زمینه قطع لغو يك طرفه رواديد با مصر از سوی ایران گفت که این امر مغایر با «عزت» جمهوری اسلامی نیست.

صالحی گفت که این تصمیم در راستای برنامه پنجم و همچنین چشم‌انداز 1404 دولت ایران برای رساندن تعداد گردشگران خارجی به دست کم 20 ميليون گردشگر در سال است.

اما لغو یک طرفه روادید از سوی ایران، در حالی است که به تازگی یکی از مقام‌های وزارت خارجه مصر گفته است که گردشگران ایرانی تنها اجازه بازدید از چند منطقه باستانی مشخص را دارند و سفر به بسیاری مناطق، از جمله قاهره پایتخت مصر، برایشان مجاز نخواهد بود.