۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

مصر؛ حکم بازداشت به اتهام توهین به اسلام

دیدار محرمانه مرسی با وزیر دفاع مصر

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستان کل مصر روز شنبه دستور بازداشت "باسم یوسف" مجری مشهور برنامه طنز تلویزیونی را به اتهام توهین به اسلام و نیز توهین به محمد مرسی رئیس جمهور اسلامگرای این کشور صادر کرد.



این مجری تلویزیونی در برنامه هفتگی خود به نام "البرنامج" (برنامه) که الهام گرفته از یک برنامه آمریکایی است،‌ چهره های سیاسی مصر را مسخره می کند و رئیس جمهور مصر و رهبران جنبش اخوان المسلیمن مصر نیز از این موضوع در امان نیستند.

خبرگزاری فرانسه نوشت، رعایت آزادی بیان یکی از اصلی ترین خواسته های انقلاب مردمی در مصر بود که در سال 2011 به سقوط رژیم حسنی مبارک منجر شده بود.


درگیریهای خونین در اسکندریه

تظاهرکنندگان  مخالف محمد مرسی و اعضای  گروه اخوان المسلمین روز جمعه در شهر اسکندریه در شمال  این کشور درگیر شدند.

خبرگزاری رسمی  الشرق الاوسط مصر به نقل از خالد الخطیب مسئول وزارت بهداشت این کشور گزارش داد، در درگیریهای منطقه سیدی جابر در شرق اسکندریه  و نزدیک مقر گروه اخوان المسلمین  دست‌کم نه نفر از طرفین درگیر زخمی شدند و همه زخمی ها برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند .

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی با حضور در منطقه سیدی جابر و شکیک گاز اشک آور به درگیریها میان هواداران و مخالفان محمد مرسی در این منطقه پایان دادند .

  یک نفر هم در  تظاهرات دیروز در مقابل مقر دادستانی کل  مصر در مرکز قاهره زخمی شد .

تظاهرکنندگان مصری دیروز با تجمع مقابل  ساختمان دادستانی ، خواستار عزل دادستان شدند.


 دیدار محرمانه مرسی با وزیر دفاع مصر

منابع آگاه مصری از دیدار محرمانه رئیس جمهوری مصر با وزیر دفاع این کشور و اتخاذ تصمیمات جدید برای بازگرداندن آرامش به مصر خبر می‌دهند.  

این منابع آگاه فاش کردند که «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر شب گذشته ـ جمعه 9 فروردین ـ دیداری محرمانه و پشت درب‌های بسته با «عبد الفتاح السیسی»، وزیر دفاع این کشور داشته است.

این منابع گفتند که در این نشست محرمانه رئیس جمهوری مصر و وزیر دفاع این کشور آخرین تغییر و تحولات عرصه داخلی مصر در راستای حمله اخیر معارضان اخوان المسلمین به مقر این جماعت در منطقه المقطم را بررسی کردند.

منابع مذکور ذکر می‌کنند که این دیدار به درخواست رئیس جمهوری مصر انجام شد و طی آن مجموعه اقداماتی مورد ارزیابی قرار گرفت که مرسی در تلاش است، برای بازگرداندن آرامش به کشور آنها را اتخاذ کند.

این منابع اظهار می‌کنند که از جمله اقداماتی که مرسی درصدد اتخاذ آن است، تعطیلی و بستن شبکه‌های ماهواره‌ای است که برنامه‌های فتنه‌انگیزانه پخش می‌کنند. همچنین ممنوع الخروج کردن شماری از شخصیت‌های سیاسی و تحت نظر قرار دادن شمار دیگری از آنهاست.

این منابع اعلام نکردند که این دیدار محرمانه چه نتایجی به دنبال داشته و رئیس جمهوری مصر و وزیر دفاعش چه تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند.