۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

آژانس اتمی: رژیم تهران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است

یوکیا آمانو روز گذشته و در آستانه مذاکرات آلماتی ۲ اظهار داشته که رژیم ایران احتمال دارد به‌دنبال سلاح هسته‌ای باشد و آژانس شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی در این خصوص در گذشته و حال جریان داشته است.


به گزارش فارس، «نشنال پست» به نقل از آسوشیتدپرس نوشته است که آمانو در سخنان اخیرش صریح‌ترین اشاره را به در جریان بودن چنین فعالیت‌هایی در ایران داشته است.

پیش از این، گری سیمور و خاویر سولانا، دو تن از مقامات سابق آمریکایی و اروپایی بدبینی خود را به مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کرده و پیشاپیش به استقبال شکست این مذاکرات رفته‌اند.

ری تکیه، عضو شورای روابط خارجی آمریکا نیز با نگارش یادداشتی در واشنگتن پست از طرف‌های غربی حاضر در این مذاکرات خواسته بود تا رژیم ایران را متقاعد کنند که به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تن دهد که خواستار تعلیق کامل فعالیت‌های غنی‌سازی ایران هستند.

دور جدید مذاکرات رژیم ایران و کشورهای 1+5  از روز جمعه در آلماتی آغاز می شود. 


تحریمها لغو نمی شود، بلکه تشدید می شود

"گری سمور" هماهنگ کننده سابق برنامه نظارت بر سلاح کشتار جمعی در کاخ سفید آمریکا در سخنانی در واشنگتن گفت: داشتن انتظار پیشرفت در مذاکرات هسته ای با رژیم ایران غیرواقعی است و تصور يک راه حل در مذاکرات اتمی واقع بينانه نيست. به طور ساده باید گفت که میان دو طرف درباره هدف مذاکرات،، اختلافات ریشه ای وجود دارد.

خبرگزاری فارس: یکی از اعضای سابق تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات ۱+۵ با ایران گفت نگاه آمریکا به این مذاکرات این است که ایران را غیرعقلانی جلوه دهد و زمینه‌های تحریم‌های بیشتر علیه این کشور را فراهم آورد.

در حالی که کمتر از یک هفته تا آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای موسوم به 1+5 باقی مانده است، رسانه‌های جریان اصلی غرب و مقامات این کشور همچنان در تلاشند با ارائه تصویری تاریک از مذاکرات پیش رو بر احتمال عدم موفقیت مذاکرات هسته‌ای تأکید کنند.

در همین راستا، «گری سیمور»، یکی از اعضای کلیدی سابق دولت اوباما در مذاکرات 1+5 با ایران گفت بعید می‌داند توافقی در مذاکرات آلماتی 2 حاصل شود.

«گری سیمور» امروز (13 فروردین) گفت: «من آنقدر نسبت به نتایج دور بعدی گفت‌وگوها بدبین هستم که فکر می‌کنم اشتباه است انتظار زیادی از آن داشته باشیم.»

وی که از سال 2009 تا ژانویه سال جاری از جمله مشاورهای اصلی باراک اوباما در امور سلاح‌های کشتار جمعی بوده است افزود: «منظورم این است که اگر آنها برای برگزاری دور دیگری از نشست توافق کنند این روند همین طور ادامه خواهد یافت، اما من فکر می کنم واقعا غیرواقع‌بینانه است که در این گفت‌وگوها نوعی پیشرفت حاصل شود.»

وی ادامه داد: «هردو طرف از دیپلماسی برای مقاصد خودشان استفاده می‌کنند. یعنی ایرانی‌ها از دیپلماسی برای این استفاده می‌کنند که نشان دهند پیشرفت حاصل شده است و بنابراین تحریم‌های بیشتر توجیهی ندارد؛ بنابراین برای آنها همین که این طور به نظر برسد که پیشرفتی حاصل شده تا بتوانند ارزش ریال (واحد پول ایران) را حفظ کنند، کافی است.»

گری سیمور تصریح کرد: «آمریکایی‌ها و کشورهای 1+5 هم از این مذاکرات برای این استفاده می‌کنند تا نشان دهند ایرانی‌ها سر سخت و غیرمعقول هستند و بنابراین به تحریم‌های بیشتری نیاز است.»

سیمور گفت دو طرف حتی هنگام گفت‌وگو درباره اقدامات اعتمادسازی که می‌تواند موجب توافقات کلی شود هم با یکدیگر اختلافاتی جدی دارند. کشورهای 1+5 از ایران می‌خواهند تأسیسات هسته‌ای قم را تعطیل کند، غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند و اورانیوم 20 درصد غنی‌شده فعلی را به کشور دیگری منتقل کند و در مقابل آن اندکی از تحریم‌ها کاسته شود؛ ایرانی‌ها در مقابل می‌گویند باید تمامی تحریم‌ها در عوض تعهد به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی برداشته شوند.

«گری سیمور» این سخنان را در یک گردهمایی در اندیشکده بروکینگز که با حضور با «خاویر سولانا» ـ از همکاران این اندیشکده، دبیر کل اسبق ناتو، وزیر خارجه اسبق اسپانیا و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ مطرح می‌کرد.


سال 92 سال برداشت کاشته ها است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سال 92 وارد فازی جدید خواهد شد، گفت : ما روی سکوی پرتاب قرار گرفته ایم و در سال جدید از این سکو اوج خواهیم گرفت. 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه  در گفتگو با رادیو گفتگو  خاطرنشان کرد: بدخواهان دست در دست هم دادند مشکلاتی بیافرینند، که اوج آن را در سال 91 شاهد بودیم اما به لطف الهی دشمن نتوانست به اهدافی که ترسیم کرد، برسد.

وزیر امورخارجه در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: سال 92 سالی خواهد بود که ورود به یک فاز جدید را آغاز می کنیم و جمهوری اسلامی ایران وارد فازی جدید خواهد شد و تمام زیر بناها برای تحقق این مهم کرده شده است.

وی افزود: به یاری خدا  مطمئن باشید سال 92 سال برداشت کاشته های این سی و چهار سال خواهد بود.