۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

تحریم‌های ‌جدید ‌آمریکا علیه ‌رژیم تهران ‌پیچیده‌ تر است

یک کارشناس روابط بین الملل با اشاره به تحریم جدیدی که کنگره آمریکا درصدد است به صورت یکجانبه علیه جمهوری اسلامی تصویب کند، گفت: این تحریم ها به لحاظ مشکلاتی که ایجاد می کند پیچیده تر و برداشتن آنها زمان بر است.

به گزارش مهر، داوود هرمیداس باوند با تاکید بر اینکه تحریم ها معمولا پس از نافرجامی مذاکرات گسترش پیدا می کند، اظهار داشت: آنچه مشکل ایجاد کرده همین تحریم های یکجانبه مضاعف است.

وی با بیان اینکه تحریم های شورای امنیت ناظر به مواد، ملزومات و سیستم تکنولوژی هسته ای و موشکی است، بیان کرد: این تحریم ها حتی سیستم های دفاعی متعارف مانند مبادله تانک ها و تسلیحات متعارف را در بر می گیرد.

هرمیداس باوند با اظهار اینکه این تحریم ها اجازه بازرسی کشتی های ایران در آبهای آزاد و همچنین هواپیما در فرودگاهها را نیز می دهد، تاکید کرد: در مقابل این تحریم ها، تحریم های یکجانبه ی مضاعف قرار دارد که که توسط آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر از چند گاهی وضع می شود.

این کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به ارتباطی که میان تحریم ها و مذاکرات هسته ای وجود دارد، بیان کرد: امکان لغو تحریم های شورای امنیت با توجه به خود قطعنامه های صادر شده، در صورت اجابت های خواست های شورای امنیت وجود دارد.

وی با اظهار اینکه تحریم هایی که فشار وارد می کنند، تحریم های یکجانبه مضاعف می باشند، تاکید کرد: این تحریم ها به لحاظ مشکلاتی که ایجاد می کند پیچیده تر و برداشتن آنها زمان بر است.

هرمیداس باوند ادامه داد: حذف این تحریم ها به دلیل اینکه در بخش صدور و خرید نفت هستند و اکنون قراردادهایی امضا شده است، زمان بر است.

وی با اشاره به اینکه حتی کشورهایی مثل چین و روسیه که مخالف تحریم های یکجانیه هستند در عمل پایبند به آن هستند، تاکید کرد: به عنوان نمونه چین و هند با مبادله کالا به کالا با ایران به جای پرداخت ارز فشارها بر ایران را مضاعف می کنند.