۱۳۹۲ اردیبهشت ۶, جمعه

تروریست اسلامی کانادا به ایران سفر کرده بود

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت، به نقل از مقامات امنیتی و قضایی ایالات متحده گزارش داد که یکی از کسانی که به تلاش برای انفجار خط آهن تورنتوی کانادا متهم است، در دو سال اخیر به ایران سفر داشته است.


بر اساس این گزارش، شهاب الصغیر، متولد تونس و دانشجوی دکترا، سفری به ایران داشته است و بازپرسان پرونده او این سفر را در ارتباط با نقشه بمب‌گذاری در خط آهن کانادا می‌دانند.

رادیو فردا: رویترز می‌نویسد، مقامات آمریکا اما حاضر نشدند توضیح دهند که شهاب الصغیر به‌طور دقیق چه زمانی به ایران سفر کرده، با چه کسانی تماس گرفته و این که آیا سفر او به ایران تکرار شده است یا نه.

اوایل این هفته بود که پلیس کانادا اعلام کرد، شهاب الصغیر را همراه یک نفر دیگر به نام رائد جاسر بازداشت کرده است که از «عناصر القاعده در ایران» خط گرفته‌اند تا با اجرای نقشه بمب‌گذاری در خط آهن تورنتو، قطاری را از ریل خارج کنند.

اکنون مقامات آمریکایی که در جریان تحقیق از این دو متهم هستند می‌گویند که اشاره پلیس کانادا به واسطه‌ها و عاملان سطح پایین یا متوسط القاعده بوده است که در شهر زاهدان، نزدیک مرز ایران با افغانستان و پاکستان، مستقر هستند و از مسیر ایران، پول و نیروی رزمی به جنوب آسیا ارسال می‌کنند تا فعالیت‌های خود را در آن منطقه پیش ببرند.