۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

50 مهندس جوان صنعت نفت اخراج شدند


50 نفر ازمهندسان جوان و فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت که در دوران مدیریت موسی سوری با مجوز وزیر نفت به طورت قرارداد مدت موقت استخدام شده بودند در دوران مدیریت محمدرضا زهیری در شرکت نفت و گاز پارس حکم اخراج خود را دریافت کرده اند. 


به گزارش خبرنگار پانا نیوز، هر چند از پارس جنوبی به عنوان بزرگترین بنگاه اشتغال آفرینی صنعت نفت و حتی اقتصاد کشور یاد می شود اما فعلا بزرگترین پروژه اقتصادی و سرمایه بر کشور جایی برای مهندسان نفت و مخزن فارغ التحصیل شده از دانشگاه صنعت نفت ندارد. 

بر این اساس در حالی مسئولان مختلف شرکت نفت و گاز پارس از اشتغال روزانه 100 هزار نفر در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی خبر می دهند اما شرکت نفت و گاز پارس حکمی به منظور اخراج 50 نفر از مهندسان جوان، تحصیل کرده و با گرایش مهندسی نفت و مخزن صادر کرده است. 

از این رو هر چند منتفی شدن توسعه فازهای پارس جنوبی در مدت 35 ماه و تاخیرهای چندین ماه در ساخت و راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و جلوافتادگی قطر در توسعه لایه نفتی و گازی پارس جنوبی خبری تاسف برانگیز بود اما اشتغال مهندسان جوان نفت ایران در پروژه‌های تمامی ایرانی پارس جنوبی به نقطه امید توسعه این میدان مشترک گازی تبدیل شده است. 

از سوی دیگر اردیبهشت ماه سالجاری شرکت ملی نفت ایران با برگزاری آزمون استخدامی، استخدام متخصصان جوان صنعت نفت را در دستور کار قرار داده است و حال این سوال مطرح است که وقتی هنوز وضعیت کار مهندسان استخدامی دو سال گذشته مطرح نشده است کدام عقل سلیم حکم می کند که استخدام جدید انجام شود؟ 

با برگزاری آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران و طی مراحل گزینشی در نهایت 2676 نیروی متخصص برای فعالیت در شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت انتخاب می شوند که از این تعداد 667 نفر سهمیه فرزندان معظم شهدا (25درصد از کل سهمیه) و 134 نفر فارغ التحصیلان بورسیه دانشگاه صنعت نفت خواهند بود و نهایتا 1841 نفر از برگزیدگان آزمون اخیر انتخاب می شوند. 

با این وجود برخی از مهندسان جوان نفت صنعت نفت که از دانشگاه صنعت نفت فارغ التحصیل شده اند روز گذشته با ارسال نامه ای به پانا نیوز از اخراج 50 مهندس جوان از شرکت نفت و گاز پارس خبر داده و جزئیات آن را تشریح کردند. 

یکی از مهندسان در گفتگو با پانا نیوز با بیان اینکه در دوران مدیریت موسی سوری، وی با اخذ مجوزی از مهندس رستم قاسمی وزیر نفت اقدام به استخدام این مهندسان جوان در قالب قراردادهای مدت موقت کرده بود، گفت: اما با تغییر مدیریت و حضور آقای زهیری این افراد حکم اخراج خود را دریافت کرده اند. 

متن رنج نامه مهندسان جوان صنعت نفت اخراج شده از شرکت نفت و گاز پارس به شرح ذیل است: 

" شرکت نفت و گاز پارس حدود 2 سال قبل با سیاست‌های شتاب در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی اقدام به جذب تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت به صورت قرارداد مدت معین(مستقیم با شرکت) کرد. 

اما پس از گذشت 2 سال در شرایط فعلی تصمیماتی کلان در شرکت نفت و گاز پارس برای کاهش تعداد نیرو گرفته شده که از جمله آن اخراج حدود 50 نفر از دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت که به صورت قرارداد مدت معین جذب شده بودند است.

این موضوع در حالی است که در حال حاضر تمام مسئولان ارشد دولت و همچنین وزارت نفت حرف از به کارگیری نیروهای داخلی و توان داخلی به ویژه دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت برای پیش برد پروژه ها، علی الخصوص در میدان مشترک پارس جنوبی سخن به میان می آورند. 

با توجه به وسعت پروژه‌های موجود در میدان مشترک پارس جنوبی اخراج این تعداد افراد کاملا خلاف گفته ها و وعده های مسئولان به نظر می رسد. 

همچنین که در چند روز گذشته شاهد این هستیم که تمام مدیران نفتی و حتی خود جناب آقای محمدرضا زهیری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از استخدام تمام فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در این صنعت سخن گفته اند. 

این افراد در حالی از دانشکاه صنعت نفت به عنوان مهم ترین مرکز تربیت کارشناسان صنعت نفت فارغ التحصیل شده اند که نه تنها تمام امیدشان بلکه تنها راه زندگیشان اشتغال و فعالیت در همین صنعت می باشد. 

در پایان خواهشمندیم با تجدید نظر در این تصمیمات آنی و غیر منطقی مشکل این تعداد افراد حل شود تا بیکاری در شرایط اقتصادی کنونی باعث ایجاد ضربات جبران ناپذیر در زندگی این افراد نگردد."