۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

90 درصد مردم ایران در معرض سیل و زلزله

کارشناس مسئول کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت، با اعلام اینکه ایران از نظر وقوع حوادث طبیعی رتبه ششم دنیا را دارد، اظهارداشت: 90 درصد جمعیت کشورمان در معرض خطرات ناشی از وقوع زلزله و سیل قرار دارند.


دکتر رضا محمدی با بیان این مطلب که ایران كشوری بلاخيز و يكي از مستعدترين كشورهای جهان در وقوع حوادث و بلايای طبیعی است، به مهر، گفت: 31 مورد از 40 مورد حوادث طبيعي شناخته شده در دنیا، در ایران اتفاق می افتد. 

وی از ايران به عنوان یکی از 10 كشور بلاخيز دنیا نام برد و افزود: 90 درصد جمعيت کشورمان در معرض خطرات ناشي از وقوع زلزله و سيل قرار دارند.

محمدی ادامه داد: ايران در آسيا چهارمين كشور و در دنيا مقام ششم را از نظر وقوع حوادث طبيعي دارد و آسيب‌ پذيري کشورمان در برابر زلزله 1000 برابر آمريكا و ژاپن است.

کارشناس مسئول کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیرمترقبه وزارت بهداشت افزود: به منظور تدوین دستورالعملهای هماهنگی، پشتیبانی، پیگیری عملیات اجرایی کارگروه و ایجاد زیر کارگروههای تخصصی وابسته ، دبیرخانه کارگروه در وزارت بهداشت تشکیل می شود.

وی گفت: از طريق خطر زدایی و پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازتوانی (چرخه مدیریت بحران) در مواقع بروز حوادث و بلاياي طبيعي و انسان ساز، امکان ارايه و پایداری خدمات نظام سلامت اعم از مراقبتهاي بهداشتي و درماني را در سطح مطلوب و ممكن و با همكاري سازمانهاي داخلي و بين‌المللي عضو و همكار و مشارکت عموم مردم فراهم مي‌آورد.

محمدی اظهارداشت: یکی از اهداف کلی این کارگروه آمادگی بیمارستانی در حوادث و بلایاست که با ارائه‌ الگويي جامع و واحد برای برنامه‌ريزي پاسخ به حوادث و بلايا در تمامی بيمارستانها و مراكز بهداشتي - درماني كشور به منظور كاهش مرگ‌ و مير و صدمات جسمي و رواني حاصل از حوادث و بلايا در بيمارستانها يا منطقه‌ جغرافيايی مرتبط با بيمارستانها است.

وی با اعلام اینکه کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیرمترقبه شامل 4 مرحله اصلی کاهش اثرات، آمادگی، پاسخ و توانبخشی و بازتوانی است، ادامه داد: تامين مراقبت با كيفيت مناسب براي بيماران بستری و مصدومين در زمان وقوع حوادث از دیگر اهداف این برنامه است.