۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

سوریه؛ منابع آمریکايی: توافق‌ محرمانه آمریکا و روسیه

ایسنا: منابع آمریکایی آگاه از جزئیات یک توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه برای حل و فصل بحرن سوریه خبر دادند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اخبار آسیا، منابع آگاه آمریکایی اعلام کردند: دولت‌های آمریکا و روسیه به طور محرمانه بر سر راهکاری مشترک جهت حل و فصل بحران سوریه که در ماه ژوئن ارائه می‌شود، توافق کرده‌اند.



این منابع همچنین اعلام کردند که توافقنامه محرمانه میان آمریکا و روسیه شامل چندین بند است که واگذاری فرماندهی ارتش آزاد به مناف طلاس، از فرماندهان فراری ارتش سوریه از جمله آنهاست.

بنا به گزارش این منابع، توافقنامه محرمانه آمریکا و روسیه شامل 4 بند اصلی زیر است:

1- پایان درگیری میان ارتش آزاد و ارتش سوریه

2- مشخص شدن زمانبندی برای آغاز مذاکره میان طرفین درگیر سوری و تعیین مناف طلاس به عنوان فرمانده عالی ارتش آزاد که مورد قبول بخشی از ارتش سوریه و آمریکا است.

3- پاکسازی گروه‌های تندرو به دست مناف طلاس و ارتش آزاد از جمله جبهه النصرة و گردان آزادگان شام که از دید آمریکا مورد قبول نیستند و فراهم کردن زمینه فعالیت‌ ارتش آزاد در مناطقی که خطوط تماس نامیده می‌شود.

4- تحویل ریاست شورای عالی نظامی به مناف طلاس و تشکیل هیاتی نظامی برای مذاکره با چهره‌های سیاسی مخالفان برای تشکیل دولت ائتلافی.

منابع آمریکایی مذکور در ادامه تاکید کردند، مذاکره با گروه‌های سوری تحت نظارت آمریکا و روسیه و با مشارکت برخی کشورهای جهان در کنفرانس بین المللی آتی درباره سوریه شکل جدی به خود می‌گیرد.