۱۳۹۲ خرداد ۷, سه‌شنبه

ارمنستان واردات گاز از ایران را متوقف کرد

نخست وزیر ارمنستان با ادعای گران بودن گاز ایران در مقایسه با گاز وارداتی روسیه اعلام کرد کشورش واردات گاز از ایران را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی وستنیک، نخست وزیر ارمنستان با ادعای بالا بودن قیمت گاز ایران در مقایسه با گاز روسیه گفت کشورش واردات گاز از این کشور را متوقف کرده است.

تیگران سرگیسیان در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت گاز روسیه گفت: «اگر ما قادر به تامین گاز ارزان قیمت از ایران باشیم، مطمئنا از آن استفاده می کنیم، اما در حال حاضر گاز ایران گرانتر از گاز روسیه است.»
در سال 2004، دولت ارمنستان احداث خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان را  آغاز کرد تا شبکه واردات گاز خود را گسترش دهد. ارمنستان در 15 می 2009، واردات گاز از ایران از طریق این خط لوله را آغاز کرد. قرار بود در مقابل تحویل گاز، ایران از ارمنستان برق وارد کند.
بر اساس اعلام کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی ارمنستان، این کشور در سال 2012، مجموعا 2.4 میلیارد متر مکعب گاز وارد کرده، که از این میزان بیش از 1.9 میلیارد متر مکعب از روسیه و 488.3 میلیون متر مکعب از ایران بوده است.

چندی پیش یک نماینده پارلمان ارمنستان از خرید خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان توسط گازپروم روسیه خبر داده و هشدار داده بود با این کار کنترل صادرات گاز ایران به ارمنستان در دست روسیه قرار گرفته است.
در 14 می، شرکت آرم رزگازپروم و شرکت ترانس گاز از کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی ارمنستان خواسته اند تا در تعرفه های گاز طبیعی تجدیدنظر کند.
در حال حاضر، تعرفه مصرف ماهیانه گاز برای مصارف زیر 10 هزار متر مکعب در ماه، 132 درام در هر 1000 متر مکعب است.
در پیشنهاد ارائه شده از سوی آرم رزگازپروم اعلام شده که این شرکت بر اساس توافق با شرکت گاز پروم روسیه، از ابتدای ماه آوریل برای هر 1000 متر مکعب گاز وارداتی 270 دلار پرداخت می کند. اما نخست وزیر ارمنستان می گوید کشورش در جریان گفت‌وگوها و تا پیش از نهایی شدن توافق بر سر تعرفه های جدید، تنها 180 دلار برای هر 1000 متر مکعب گاز پرداخت خواهد کرد.