۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

لوموند: حکومت اسد از سلاح شیمیايی استفاده کرده

روزنامه فرانسوی لوموند در شماره امروز دوشنبه به نقل از گزارشگر و عکاس اعزامی خود به سوریه و همچنین پزشکان سوری نوشته که رژیم بشار اسد در چند مورد بویژه در حومه دمشق از سلاح شیمیايی استفاده کرده است.

گزارشگر و عکاس این روزنامه بمدت چند هفته در کنار نیروهای مخالف سوری بودند و از نزدیک رویدادهای این کشور را دنبال می کردند.

به گفته پزشکان سوری که با گزارشگر لوموند گفتگو کرده اند، رژیم اسد از گاز اعصاب سارین استفاده کرده است.

لوموند می نویسد که عکاس اعزامی این روزنامه اواسط ماه گذشته پس از حمله نیروهای دولتی به مخالفان در محله "جبار" در حومه دمشق، بمدت 4 روز دچار اختلال بینايی و تنفسی بوده است.


نگرانی عمیق سازمان ملل از نقش حزب‌الله در سوریه

به گزارش رادیو فردا، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از گسترش نقش حزب‌الله لبنان در درگیریهای سوریه اعلام داشت.

این در حالیست که ناظران سیاسی معتقدند حزب‌الله به درخواست جمهوری اسلامی در سوریه و در پشتیبانی از رژیم بشار اسد حضور نظامی دارد.

گزارش رادیو فرانسه: همزمان با اظهارات حسن نصرالله در پشنیبانی بی‌قید و شرط این گروه از رژیم بشار اسد، ناظران سیاسی معتقدند که حزب‌الله به درخواست جمهوری اسلامی ایران، در سوریه و در پشتیبانی از رژیم بشار اسد حضور نظامی دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشته است: حزب الله لبنان به درخواست جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ تمام‌عیار در سوریه به منظور حفظ رژیم بشار اسد شده است.

زیاد ماجد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی پاریس، در این باره گفته است که حضور حزب الله لبنان در سوریه نتیجۀ تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای حفظ بشار اسد به یاری نیروهای منطقه ای به ویژه حزب الله لبنان است.

حزب الله لبنان حدود 1700 تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. دیروز حسن نصرالله از رژیم بشار اسد به عنوان پشت جبهه و پشتیبان حزب الله یاد کرد و افزود که حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد.

غسان العزیز، استاد علوم سیاسی در دانشگاه لبنان، به خبرگزاری فرانسه گفته است: دولت ایران از حزب‌الله لبنان خواسته است که یک بار برای همیشه و به صورت علنی در جنگ داخلی سوریه شرکت کند؛ زیرا این جنگ به اعتقاد رهبران جمهوری اسلامی ایران آیندۀ ائتلاف این کشور و سوریه و ای بسا کل منطقه را رقم می زند. 

همین منابع می افزایند که سرنگونی رژیم بشار اسد ضربۀ مهلکی علیه حزب‌الله لبنان به شمار می رود که با از میان رفتن رژیم دمشق پشتیبانی سیاسی و نظامی خود را از دست خواهد داد.

به گمان زیاد ماجد دلیل دیگر پشتیبانی حزب الله لبنان غرور و نخوت این جریان است. حزب الله لبنان با حضورش در سوریه می‌خواهد اثبات کند که نیرویی اجتناب ناپذیر و اثرگذار در کل منطقه است. دیروز سید حسن نصرالله در سخنرانی‌اش وعدۀ پیروزی تازه را داد.

غسان العزیز، در مصاحبه اش با خبرگزاری فرانسه افزوده است که حزب الله محبوبیت و اعتبار خود را در لبنان بسیار از دست داده است. زیاد ماجد گفته است که تاکنون حزب الله لبنان شدیداً مراقب تصویر خود در افکار عمومی لبنان و جهان عرب بود، اما از زمانی که به شکنندگی رژیم بشار اسد و احتمال قوی سرنگونی او پی برده، قویاً از منطق و شیوۀ رژیم جمهوری اسلامی ایران پیروی می کند.