۱۳۹۲ خرداد ۲۴, جمعه

اعتراضات ترکیه؛ قطعنامه محکومیت پارلمان اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه سرکوب تظاهرات مخالفان دولت این کشور را محکوم کرد.


پارلمان اروپا روز گذشته با تصویب قطعنامه ای به دولت ترکیه درباره سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی این کشور هشدار داد. 

رجب طیب اردوغان امروز در سخنانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت‌، من تصمیمات پارلمان اروپا را درباره ترکیه به رسمیت نمی شناسم. 


سیاستهای سرکوبگرانه اردوغان علیه معترضان

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از تشدید اختلافات در اتحادیه اروپا درباره چگونگی موضع گیری درباره مسئله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با توجه به اعتراضات اخیر در این کشور خبر داد.

به گزارش افکارنیوز، روزنامه "هامبورگر ابند بلات"، در تحلیلی با توجه به اعتراضات در ترکیه و خشونت پلیس این کشور علیه معترضان این پرسش را مطرح کرد که اتحادیه اروپا حالا چگونه باید با ترکیه به عنوان یک نامزد ورود به اتحادیه اروپا رفتار کند؟

خشونتهای ادامه دار پلیس ترکیه علیه معترضان، مناقشات در اتحادیه اروپا درباره آینده مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را جان تازه ای بخشیده است. با توجه به شرایط اخیر ترکیه، مناقشات و اختلافات شدیدی درباره چگونگی در پیش گرفتن روند مذاکرات عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا شکل گرفته است.

دلیل تشدید مناقشات در این باره در اتحادیه اروپا این است که در پایان این ماه روسای دولتهای اروپایی می خواهند در دیدار خود در بروکسل بعد از سه سال و برای اولین بار بار دیگر بخش جدیدی را در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گشوده و به این ترتیب این مذاکرات را مجددا در پیش گیرند.

"المار بروک" رئیس کمیسیون خارجی در پارلمان اتحادیه اروپا با توجه به خشونتهای مستمر دولت ترکیه علیه معترضان، درباره در پیش گرفتن مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا هشدار داده است.

وی به "ابند بلات" گفته است که من از روسای دولتهای اروپایی این سئوال را دارم که این زمان درستی برای گشودن بخش جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است؟ اتحادیه اروپا مدافع ارزشهای دموکراتیک است.

"بروک" افزود: این یک سیگنال غلط است زمانی که اتحادیه اروپا درست در چنین موقعیتی چنین قدمی را بردارد. چنین اقدامی از طرف اتحادیه اروپا می تواند مشوقی برای سیاستهای سرکوبگرانه اردوغان علیه معترضان در این کشور باشد. چنین شرایطی شدیدا در اتحادیه اروپا بحث برانگیز شده است.


در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که آلمان و فرانسه خواهان توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در چنین شرایطی هستند ،انگلیس، بسیاری از اعضای جدید اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپایی خواهان سرعت بخشیدن به این مذاکرات هستند.

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر این عقیده است که اکنون زمان آن نیست که خود را کنار بکشیم، بلکه باید با قدرت بیشتری خود را درگیر این مسئله کنیم. وی درخواست می کند که اتحادیه اروپا باید در مذاکرات عضویت اتحادیه اروپا بیشتر روی زمینه هایی تمرکز کند که برای سیاست اصلاحات اهمیت دارد. مناسبات ما با ترکیه به ما یک امکان واقعی برای نفوذ در این کشور را می دهد اگر از آن استفاده کنیم. ما باید از ابزاری که در اختیار داریم بهترین استفاده ها را کنیم.


کمیسر توسعه اتحادیه اروپا نیز براین عقیده است که خشونتهای اخیر در ترکیه نشان داد که تا چه اندازه در پیش گرفتن مذاکرات طولانی مدت با ترکیه اهمیت دارد. مذاکرات بهترین راهکار برای بازگرداندن این کشور به مسیر دموکراسی است.

ترکیه از اکتبر ۲۰۰۵ تا به حال درباره مسئله عضویت کشورش در اتحادیه اروپا با این اتحادیه مذاکره می کند، اما این گفتگوها به ندرت پیشرفتی داشته است. از حدود ۳۵ بخش این مذاکرات تا کنون تنها یک بخش نهایی شده است