۱۳۹۲ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

درگیری پلیس با معترضان در میدان تقسیم استانبول

پلیس ضد شورش ترکیه، صبح امروز بار دیگر به معترضان حاضر در میدان «تقسیم» استانبول حمله کرد و موجب از سرگیری درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان شد.

به گزارش اسکای نیوز، پلیس ضد شورش ترکیه ساعتی پیش وارد میدان «تقسیم» استانبول شد و با حمله به تظاهرات‌کنندگان، تلاش کرد تا آنها را کنترل و متفرق کند.



این اقدام پلیس ترکیه 24 ساعت پس از نشست اردوغان، نخست وزیر ترکیه و مسئولان امنیتی این کشور انجام شد.

در این نشست مقرر شد که از امروز( سه‌شنبه) هرگونه برگزاری تظاهرات در ترکیه غیرقانونی است و با آن برخورد امنیتی می‌شود.

نیروهای ضد شورش ترکیه با ورود به میدان تقسیم ضمن درگیری با تظاهرکنندگان مخالف دولت، پرچم‌ها، پلاکاردها و نمادهایی که آنها در این میدان نصب کرده بودند را پایین کشیدند.

صدای تیراندازی شنیده می‌شود و دود ناشی از پرتاب گاز اشک‌آور در این میدان و خیابان‌های اطراف آن به چشم می‌خورد. تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف سعی در مقابله با نیروهای ضد شورش ترکیه دارند.

در 24 ساعت گذشته تظاهرات مخالفان ترکیه‌ای در میدان تقسیم با آرامش نسبی همراه بود و پلیس و نیروهای ضد شورش تجمع آنها را از دور نظاره‌گر بودند اما ورود هواداران رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به عرصه تظاهرات باعث به وجود آمدن درگیری‌هایی میان دو طرف شد. 

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که ده‌ها نیروی پلیس ضد شورش با میدان تقسیم حمله کردند و با استفاده از گاز‌های اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش با فشار قوی تلاش کردند تا جمع معترضان را متفرق کنند. البته این نیروهای به طرف «گیزی پارک» که در آن صدها چادر نصب شده و معترضان شب‌ها را در آن به سر می‌برند، حمله نکردند.

از چند روز پیش تمامی نیروهای امنیتی ترکیه، از میدان تقسیم عقب‌نشینی کرده بودند اما امروز بار دیگر به جمع معترضان میدان تقسیم حمله کردند.

تظاهرات گسترده در سطح ترکیه که از جمعه دو هفته پیش آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد، در مرحله نخست در حمایت از تجمع کنندگان در پارک میدان «تقسیم» صورت گرفت.

این اعتراضات به تدریج به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد. تظاهرات‌کنندگان هم‌اکنون خواستار استعفای «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه هستند.