۱۳۹۲ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

حمله پلیس ترکیه به تظاهرکنندگان در میدان تقسیم

پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان تقسیم از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده می کند

به گزارش منابع خبری، نیروهای ضد شورش پلیس ترکیه وارد میدان تقسیم استانبول شدند که کانون اعتراضات اخیر به سیاستهای دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور است.



گزارشها حاکی است از هم اکنون درگیریها میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس آغاز شده است.

پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان تقسیم از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده می کند.

رسانه های محلی اعلام کردند پلیس می خواهد چادرهای معترضان را از این میدان و پارک گزی جمع آوری کند.

این در حالیست که معاون اردوغان روز گذشته گفته بود که وی فردا چهارشنبه با معترضان دیدار خواهد کرد.


کلمه اهانت آميز اردوغان به يک نماد تبديل شده

کلمه "سارق" که نخست وزیر اسلامگرای ترکیه درباره معترضان به کار برده به یک نماد تبدیل شده است. 

در حالی که اردوغان اصرار می کند تظاهرکنندگان معترض را "سارق" بنامد، محبوبیت این کلمه در میان مردم افزایش پیدا کرده تا جایی که این کلمه به یک نماد "حق" و کسانی که به دنبال حق خود هستند تبدیل شده است. 

توصیفی که اردوغان از تظاهرکنندگان ارائه داده است در میدان های تحصن و اعتراض در ترکیه به کثرت و بر روی همه چادرها و تابلوها و پلاکاردها و حتی روی لباس معترضان دیده می شود تا جایی که معترضان یکدیگر را در پایگاه های ارتباط اجتماعی در اینترنت با این صفت خطاب می کنند. 

یکی از شرکت های تولید پوشاک در ترکیه نیز لباس هایی تولید کرده که روی آنها کلمه "سارق" به زبان ترکی نوشته شده است.

کار به جایی رسیده است که حتی کلمه "سارق" به عنوان پاسخ یکی از سئوالات در مسابقه تلویزیونی یکی از کانال های تلویزیونی ترکیه انتخاب شده بود. 


لحن اردوغان اتهامات در باره وی را تایید می کند

خبرنگار شبکه فرانس24 در استانبول اعلام کرد سخنان اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به هیچ وجه باعث تنش زدایی و آرامش در کشور نشده است .

وی گفت، مردم ترکیه روز گذشته شاهد شش نطق نخست وزیر بودند که در آنها وی به انتقادهای شدید از معترضان روی آورد و افرادی را که جرات می کنند به نخست وزیر کشور اعتراض کنند مشتی گستاخ خواند . 

نخست وزیر هشدار داده است کاسه صبر وی در حال لبریز شدن است. وی از معترضان خواست به تجمعات خود پایان دهند در غیراین صورت با لحن دیگری با آنان صحبت خواهد کرد تا آنها حرفهایش را بفهمند. 

این خبرنگار ادامه داد این لحن نخست وزیر موجب نگرانی شدید معترضان شده است و بسیاری از بازگشت نیروهای امنیتی به میدان تقسیم و احتمال درگیریهای خشونت آمیز نگران شده اند. لحن اردوغان اتهامات معترضان را در مورد رفتار استبدادی وی تایید می کند. 

وی افزود، اردوغان در هر یک از سخنرانی هایش بر عملکرد خود تاکید می کند و می کوشد از صراحت بیان خود که تاکنون رمز موفقیتش بوده است استفاده کند اما این بار این صراحت بیان ممکن است برایش بسیار گران تمام شود. 


اردوغان با گروههای معترض ديدار خواهد کرد 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، معاون نخست وزیر ترکیه امروز اعلام کرد رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه با سازمان دهندگان اعتراض های گسترده ضد دولتی که وارد یازدهمین روز شده است، دیدار خواهد کرد.

بولنت آرینچ در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت، نخست وزیر با سران برخی گروه هایی که رهبری اعتراض ها را بر عهده دارند برای جلسه ای قرار گذاشته است و در این جلسه حقایقی به اطلاع آنها خواهد رسید و نخست وزیر نیز نظرات آنها را خواهد شنید.

از زمانی که اردوغان از سفر خارجی به ترکیه بازگشته است، همان رویکرد و موضع خود را که مبتنی بر تهدید و سخت‌ گیری است تکرار می کند و در برابر خواسته های معترضان کوچک ‌ترین عقب نشینی نکرده است.

این در حالیست که به گفته ناظران، سرسختی نخست ‌وزیر ترکیه در باره خواسته ‌های مشروع تظاهرکنندگان اوضاع کشور را پیچیده و بدتر خواهد کرد.