۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

کشور غربی: اعدامهای دهه ۶۰ جنایت علیه بشریت

پارلمان کانادا با تصویب لایحه‌ای، اعدام زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ را «جنایت علیه بشریت» خواند و آن را محکوم کرد.
در این لایحه، که تایید هر سه حزب اصلی در پارلمان کانادا را به همراه داشت، همچنین آمده است: پارلمان کانادا «در بزرگداشت یاد آنهایی که در گورستان دسته‌جمعی خاوران و دیگر گورهای دسته جمعی ایران به خاک سپرده شده‌اند، روز اول سپتامبر را روز همبستگی با زندانیان سیاسی ایران اعلام می‌کند».

مقامات دولت کانادا در بیانیه ای اعلام کردند که کانادا تابستان دهشتناک سال ۱۹۸۸، بیست و پنج سال پیش و زمانی که حکومت (ایران)) هزاران مخالف را اعدام کرد، فراموش نخواهد کرد. ما زهرا کاظمی را که تابستان ده سال پیش در زندان ایران به قتل رسید، فراموش نخواهیم کرد.
این نخستین بار است که اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ در ایران از سوی یک کشور غربی به عنوان «جنایت علیه بشریت» قلمداد می‌شود.
اعدامهای تابستان ١٣۶٧ واقعه‌ ای بود که طی آن هزاران تن از زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی بدستور خمینی جلاد اعدام شدند.

به گزارش صدای آمریکا، در بیانیه مقامات دولت کانادا همچنین آمده است، کانادا ریشه های وضعیت اسفبار و وخامت آمیز ایران را که به ماهیت حکومت توخالی کنونی بازمی گردد، فراموش نکرده است. آزار و اذیت و به سکوت واداشتن ندای ناراضیان و نقض سیستماتیک آزادی های دموکراتیک از بالاترین سطوح دیکتاتوری نظامی روحانی و عملیات ترویستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کشور و حزب الله نشاًت می گیرند