۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

اعتراضات ترکيه روز به روز ابعاد گسترده تری پيدا می کند

اعتراضها علیه دولت اسلامگرای ترکیه در سراسر این کشور رو به روز ابعاد گسترده تری پیدا می کند. 

به گزارش شبکه بین المللی تلویوزیون فرانسه، گروههای سازماندهی شده هر روز به جمع معترضان افزوده می شوند .علاوه بر گروههای چپگرا، اتحادیه های کارگری و احزاب طرفدار آتاترک ، آموزگاران و دانشجویان و برخی گروههای مسلمان نیز به جمع معترضان پیوسته اند. 



شماری از معلمان اعتصاب کرده اند. یکی از معلمان گفت : ما به مدارس نمی رویم. ما سر کارمان نمی رویم بلکه به میدان تقسیم می آییم تا علیه دولت اعتراض کنیم. نخست وزیر باید برود.

اعتراضها علنا رجب طیب اردوغان را هدف قرار می دهد. دولت به سلب فزاینده آزادیها در این کشور متهم شده است.

یکی از معترضان گفت : ما طرفدار آزادی هستیم. ما اینجا آمده ایم تا از آزادی همگان دفاع کنیم و می خواهیم در برابر هر تلاشی برای تغییر سبک زندگی مان مقاومت کنیم.

آنچه پیشتر اعتراضهای پراکنده در دفاع از پارک بود اکنون به بحرانی عظیم تبدیل شده که ممکن است به درازا بکشد.

نشریه فرانسوی لوفیگارو در این باره نوشت، قیامی که از روز جمعه در ترکیه آغاز شده پایه‌ های نظام این کشور را به ‌لرزه در‌آورده و حزب حاکم عدالت و توسعه را تحت فشار قرار داده است.

هنوز مشخص نیست دولت اردوغان چه پاسخی به خواسته ‌های معترضان خواهد داد. سخنگوی دولت اعلام کرده پیام معترضان را شنیده است. اردوغان امروز سفر خود به مغرب را به پایان می رساند و به ترکیه بازمی گردد و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت موضعی متفاوتی اتخاذ می کند یا نه.