۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

جوسازی دولت اسلامگرای ترکیه علیه یهودیان

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  معاون نخست وزیر ترکیه یهودی‌های مقیم این کشور را به شرکت در سازماندهی تظاهرات علیه رژیم اسلام‌گرای محافظه‌کار ترکیه متهم کرد.

روزنامه حریت به نقل از بشیر آتالای نوشت: حوداث پارک گزی در استانبول توسط یهودیان هماهنگ شده بود و آنها در این وقایع فعال بودند.



آتالای همچنین مطبوعات بین المللی و نیروهای خارجی را برای مشارکت در بی ثبات کردن ترکیه طی ناآرامی‌هایی که بیش از سه هفته این کشور را به لرزه درآورد زیر سئوال برد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هفته‌های اخیر مسئولیت را بر گردن یک لابی مالی یا یک لابی نرخ بهره انداخت و آنها را متهم کرد که از اعتراضات در ترکیه که کشوری نوظهور و مقصد مهمی برای سرمایه‌های خارجی است، به نفع خود بهره بردند.

بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر به مدت سه هفته در نزدیک به 80 شهر ترکیه به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات در ترکیه 31 مه در اعتراض به ساختمان مجتمعی تجاری نزدیک پارک گزی در استانبول آغاز اما بعد به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد.

در این ناآرامی‌ها چهار نفر -- سه تظاهرکننده و یک پلیس-- هشت هزار نفر زخمی شدند.

آتالای در شرایطی یهودیان را به دست داشتن در تظاهرات ضد دولتی در این کشور متهم می کند که ترکیه هم اکنون با اسرائیل درباره پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان حادثه کشتی مرمره  مذاکره می کند.

این حادثه به شدت بر روابط ترکیه و اسرائیل تأثیر گذاشت تا اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه مارس گذشته از مقامات ترکیه عذرخواهی کرد.